OptiRoutS
20014
Van 2022 tot 2024
In het OptiRoutS-project werd een voorspellend model ontwikkeld dat klassieke verkeersmodellen en AI combineert om realtime verkeerssituaties en externe kosten te berekenen, zodat gebruikers langs maatschappelijk gewenste routes worden geleid. TML was verantwoordelijk voor het opbouwen van hybride verkeersmodellen en het vertalen van verkeerssituaties naar realtime externe kosten.
In dit project werd aan de hand van een combinatie van klassieke verkeersmodellen en artificiële intelligentie een voorspellend model voor realtime verkeerssituaties ontwikkeld. Deze verkeerssituaties vormden de basis voor de berekening van maatschappelijke externe kosten (veiligheid, milieu, geluid enz.) die gebruikt worden in een routeplanner. Daarbij kan de gebruiker aangespoord worden om een maatschappelijk gewenste route te volgen.
OptiRoutS wilde een nieuw ecosysteem voor verkeersmanagement in auto's realiseren dat proactief bijdraagt tot de verwezenlijking van een brede reeks mobiliteitsdoelstellingen. De bedoeling was om routeringssystemen op basis van dure variabele informatieborden te vervangen. Zo streefde OptiRoutS naar een betere afstemming van de doelstellingen van wegbeheerders omtrent de routebepaling van eindgebruikers en hun bredere duurzame doelstellingen. Dit effect wordt bereikt door individuele gebruikers langs meer sociaal wenselijke routes te leiden.
Het eindproduct van dit project omvat verschillende deelelementen:
Binnen dit project werkten we met vijf werkpakketten:
TML was verantwoordelijk voor de uitbouw van de hybride verkeersmodellen en voor de vertaling van verkeerssituaties naar realtime externe kosten.
In dit project werd aan de hand van een combinatie van klassieke verkeersmodellen en artificiële intelligentie een voorspellend model voor realtime verkeerssituaties ontwikkeld. Deze verkeerssituaties vormden de basis voor de berekening van maatschappelijke externe kosten (veiligheid, milieu, geluid enz.) die gebruikt worden in een routeplanner. Daarbij kan de gebruiker aangespoord worden om een maatschappelijk gewenste route te volgen.
OptiRoutS wilde een nieuw ecosysteem voor verkeersmanagement in auto's realiseren dat proactief bijdraagt tot de verwezenlijking van een brede reeks mobiliteitsdoelstellingen. De bedoeling was om routeringssystemen op basis van dure variabele informatieborden te vervangen. Zo streefde OptiRoutS naar een betere afstemming van de doelstellingen van wegbeheerders omtrent de routebepaling van eindgebruikers en hun bredere duurzame doelstellingen. Dit effect wordt bereikt door individuele gebruikers langs meer sociaal wenselijke routes te leiden.
Het eindproduct van dit project omvat verschillende deelelementen:
- Een hybride voorspellend model voor realtime verkeerstoestanden.
- Een methodologie voor de omzetting van verkeerstoestanden naar externe kosten.
- Een routeplanner die op basis van deze externe kosten gebruikers langs sociaal wenselijke routes leidt.
Binnen dit project werkten we met vijf werkpakketten:
- WP1 onderzocht de gevalsstudies en architectuur en leidde de kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s) af voor pro-sociale routing en de betrokken stakeholders. Deze bevindingen leidden tot de definitie van een nieuw duurzaam beheersmodel om het publieke en private ecosysteem op elkaar af te stemmen.
- In WP2 ontwierpen we hybride modellen voor de inschatting van de verkeerssituatie voor autoverkeer. Deze voedden de voorspellingen en de optimalisatie van het netwerkontwerp in WP3.
- WP3 creëerde vervolgens marktwaarde uit de modelresultaten van WP2 door deze te vertalen naar externe kosten die de eerdere KPI’s kwantificeren die stakeholders willen optimaliseren. WP2 onderzocht ook de impact op zowel systeem- als netwerkniveau en van netwerkontwerpbeslissingen op deze KPI’s.
- WP4 onderzocht hoe we gebruikers kunnen aanmoedigen om de sociaal wenselijke routes afgeleid van de externe kosten te volgen via een systeem van altruïstische beloningen. We onderzochten ook hoe dit gebruik van zowel optimale als compromisroutes kan worden verbeterd.
- WP5 verzamelde tot slot de resultaten van WP1 tot en met 4 in een proof of concept met eindgebruikers.
TML was verantwoordelijk voor de uitbouw van de hybride verkeersmodellen en voor de vertaling van verkeerssituaties naar realtime externe kosten.