Quickscan MKBA spoorverdubbeling lijn 124

20080
Van 2020 tot 2022
TML voerde een quickscan MKBA uit om varianten te vergelijken voor de geplande spoorverdubbeling van lijn L124 en de aanleg van de fietssnelweg F207, waarbij de nadruk lag op ecologische en recreatieve verbeteringen.


De spoorlijn L124 vormt een belangrijke barrière voor de ecologische structuur en voor mogelijke recreatieverbindingen voor fietsers en wandelaars in de gemeentes Sint-Genesius-Rode en Linkebeek. De geplande spoorverdubbeling is een opportuniteit om deze barrières zo veel mogelijk weg te werken door de aanleg van ecopassages en het lokaal knippen en eventueel ontharden van een deel van de weginfrastructuur. Daarnaast is het een opportuniteit om de aanleg van een deel van de fietssnelweg F207 (Waterloo-Brussel) te integreren in de planning en uitvoering van de verdubbeling van het spoor. In dit project werd een 
maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) gemaakt van een aantal varianten in de projectuitvoering.

Geen enkele van de projectvarianten levert een positieve MKBA op: de kosten zijn heel wat groter dan de maatschappelijke baten. De investerings- en onderhoudskosten vormen het grootse aandeel van de kosten. De maatschappelijke kosten veroorzaakt door langere reistijden (wegens omrijden) en emissies is relatief beperkt. De grootste baten blijken te komen van de recreatie-effecten door de ontharding. Hierbij merken we wel op dat de waarderingsmethode voor de faunapassages nog niet volledig op punt staat en mogelijk tot een onderschatting leidt.

De verdubbeling van het spoor en de aanleg van de fietssnelweg zijn beslist beleid. Er zijn echter nog wat varianten mogelijk bij de projectuitvoering, vooral wat betreft de exacte ligging van de fietssnelweg, het aantal en de uitvoering van de ecopassages en het eventuele knippen en ontharden van bepaalde straten. In deze MKBA leggen we de nadruk dus op de verschillen in de varianten en niet op de spoorverdubbeling of aanleg van de fietssnelweg zelf. De effecten die we meenamen in de MKBA waren
    •  
  • het effect op wegverkeer (reistijd en emissies) door veranderingen in circulaties bij het knippen van een aantal wegen,
  • het effect op ongevallen voor fietsers,
  • de baten van de ecopassages,
  • de recreatiebaten bij het ontharden van een aantal lokale wegen en
  • de visuele hinder indien de spoorlijn (deels) in een overdekte sleuf wordt aangelegd.
Deze effecten vergeleken we met de projectkosten.

TML stond in voor de quickscan MKBA, Vectris en Landmax stonden in voor de ecologische landschapsstudie L124 GEN-spoor en fietssnelweg. Ons werk en de ecologische landschapsstudie dienden als input voor de keuze tussen de verschillende varianten.

Periode

Van 2020 tot 2022

Opdrachtgever

TUC RAIL

Partners

Vectris, Landmax

Ons team

Griet De Ceuster, Eef Delhaye
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign