Regionale samenstelling van de voertuigvloot in België
13.08
Van 2013 tot 2014
TML ontwikkelde een tool om de inconsistenties in de luchtemissie-inventarissen van de vervoerssector tussen Vlaanderen, Wallonië en Brussel aan te pakken door regionale gegevens om te zetten naar een consistente vlootcompositie. Dit project resulteerde in een methodologie voor het genereren van historische en toekomstige voertuigvloten.
Om aan haar internationale verplichtingen te voldoen, moet België inventarissen van luchtemissies opstellen voor de vervoerssector. Vlaanderen, Wallonië en Brussel maken elk hun eigen inventaris om zo tot een geconsolideerde nationale emissie-inventaris te komen.
Deze benadering veroorzaakte inconsistenties tussen de verschillende regio’s en daardoor ook op nationaal niveau. De tijdelijke groep van emissies van wegvervoer CCIEP (Coordination Committee for International Environmental Policy) concludeerde na analyse dat de inconsistenties inderdaad gerelateerd waren aan de verschillen in de regionale vloot.
Het doel van het project was de statistische gegevens om te zetten naar een consistente vlootcompositie die gebruikt kan worden om de emissie-inventarissen te verbeteren. TML ontwikkelde een tool die voldoet aan volgende voorwaarden:
Om aan haar internationale verplichtingen te voldoen, moet België inventarissen van luchtemissies opstellen voor de vervoerssector. Vlaanderen, Wallonië en Brussel maken elk hun eigen inventaris om zo tot een geconsolideerde nationale emissie-inventaris te komen.
Deze benadering veroorzaakte inconsistenties tussen de verschillende regio’s en daardoor ook op nationaal niveau. De tijdelijke groep van emissies van wegvervoer CCIEP (Coordination Committee for International Environmental Policy) concludeerde na analyse dat de inconsistenties inderdaad gerelateerd waren aan de verschillen in de regionale vloot.
Het doel van het project was de statistische gegevens om te zetten naar een consistente vlootcompositie die gebruikt kan worden om de emissie-inventarissen te verbeteren. TML ontwikkelde een tool die voldoet aan volgende voorwaarden:
- De ontwikkeling van een consistente methodologie om de verschillende beschikbare gegevensbronnen om te zetten naar invoer voor de generatie van historische en toekomstige voertuigvloten.
- Historische regionale vlootsamenstelling voor de jaren 1990 tot en met 2012.
- Vlootprojecties in een business as usual-scenario voor de jaren 2015, 2020, 2025 en 2030.