Rhine-Alpine transportstudie

17013
Van 2017 tot 2018
De Rhine-Alpine transportstudie onderzoekt de kosten en baten van het goederenvervoer per spoor, met een focus op het potentieel om verkeer van weg naar spoor te verschuiven. TML droeg bij aan de dataverzameling, data-analyse en ex ante impactanalyses en gebruikte hiervoor het door TML ontwikkelde rail corridor cost model.


Uit de eerste Transportmarktstudie (2013) voor de Rhine-Alpine corridor bleek dat het overbruggen van de bestaande lacunes en het behalen van de Europese TEN-T-normen heel wat potentiële voordelen kunnen opleveren voor de betrokken spoorwegondernemingen. In opvolging hiervan wil deze Rhine-Alpine transportstudie voor de betreffende corridor de kosten en baten van de volgende aspecten onderzoeken:
 
  1. De ontvankelijkheid van het goederenvervoer per spoor, en meer specifiek het potentieel om verkeer te verschuiven van weg naar spoor. 
           Drie gerelateerde onderwerpen worden daarbij onderzocht:
  • Zwaardere treinen: het optimale treingewicht voor treinen met een lengte van 740 meter.
  • Snellere treinen: dankzij de vermindering van het aantal (niet-commerciële) haltes.
  • Betrouwbaardere treinen, die een hogere stiptheidsnorm behalen en informatie verstrekken over vertragingen (verwachte aankomsttijd).
  1. Manieren waarop de competitiviteit van het goederenvrachtvervoer langs de Rhine-Alpine corridor verhoogd kan worden door de specifieke kostenbesparingen die samenhangen met deze drie onderwerpen.

Binnen het internationaal consortium dat dit project uitvoerde, zette TML haar ervaring in met betrekking tot de thematische domeinen die relevant zijn voor deze studie. Daarenboven beschikt TML over een diepgaande kennis van de Benelux-regio.

Bij het uitvoeren van dit project combineerde TML haar uitgebreide state-of-the-art expertise op vlak van dataverzameling en data-analyse met een grondige kennis van (alle mogelijke vormen van) vrachtvervoer. Daarnaast heeft TML een gedegen expertise wat betreft ex ante impactanalyses.
Gedurende het voorbije decennium was TML verantwoordelijk voor verschillende studies over spoorvervoer, waaronder verschillende marktstudies, een studie rond het optimaliseren van de infrastructuurvergoeding, de ontwikkeling van een kosten-baten-benefitmodel en de update daarvan en meerdere kosten-batenanalyses.

Voor het uitvoeren van deze studie wordt o.a. het rail corridor cost model ingezet, een model dat door TML zelf werd ontwikkeld.

Periode

Van 2017 tot 2018

Opdrachtgever

EEIG

Partners

TRT, M-Five, SSP CONSULT, Lucchini-Mariotta e Associati SA

Ons team

Griet De Ceuster, Eef Delhaye
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign