Betaalbare en rendabele taxi’s in BHG
12.33
Van 2012 tot 2013
TML voerde een studie uit om inzicht te krijgen in de rentabiliteit van de taxisector, waarbij de focus lag op de huidige tariefstructuur en de impact van prijsveranderingen op het gebruik van taxi's in vergelijking met andere vervoersmiddelen.
De taxi als vervoersmiddel wordt, als aanvulling op het openbaar vervoer, door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (BHG) duidelijk gezien als belangrijk onderdeel ter verbetering van de mobiliteit in de stad. De sector is privé, maar gereguleerd gezien het maatschappelijk belang dat zij heeft. Regulering is niet prettig voor een privéonderneming en de afgelopen tijd zijn heel wat reacties van federaties van taxibedrijven gelanceerd rond het niveau van de tarieven en mogelijke problemen met de rentabiliteit van de sector en de levensstandaard van de chauffeurs. Het is ook in dit kader dat de huidige studie is uitgebracht met als doelstelling inzicht te krijgen in de rentabiliteit van de taxisector in Brussel en alle factoren die daarbij een rol spelen. Eén aspect is uiteraard de tariefstelling, welke in dit kader verder onderzocht diende te worden.
TML onderzocht in dit project de huidige tariefstructuur van de taxi’s in het BHG. Hierbij keken we hoofdzakelijk naar de prijs per taxirit en bestudeerden we gedragsveranderingen van taxigebruikers bij eventuele prijsstijgingen en –dalingen. Daarnaast namen we de taxi zelf onder de loep, waarbij we onderzochten hoe deze als een volwaardig vervoersmiddel tegenover privéwagens, bussen, trams en treinen gepositioneerd kan worden.
De taxi als vervoersmiddel wordt, als aanvulling op het openbaar vervoer, door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (BHG) duidelijk gezien als belangrijk onderdeel ter verbetering van de mobiliteit in de stad. De sector is privé, maar gereguleerd gezien het maatschappelijk belang dat zij heeft. Regulering is niet prettig voor een privéonderneming en de afgelopen tijd zijn heel wat reacties van federaties van taxibedrijven gelanceerd rond het niveau van de tarieven en mogelijke problemen met de rentabiliteit van de sector en de levensstandaard van de chauffeurs. Het is ook in dit kader dat de huidige studie is uitgebracht met als doelstelling inzicht te krijgen in de rentabiliteit van de taxisector in Brussel en alle factoren die daarbij een rol spelen. Eén aspect is uiteraard de tariefstelling, welke in dit kader verder onderzocht diende te worden.
TML onderzocht in dit project de huidige tariefstructuur van de taxi’s in het BHG. Hierbij keken we hoofdzakelijk naar de prijs per taxirit en bestudeerden we gedragsveranderingen van taxigebruikers bij eventuele prijsstijgingen en –dalingen. Daarnaast namen we de taxi zelf onder de loep, waarbij we onderzochten hoe deze als een volwaardig vervoersmiddel tegenover privéwagens, bussen, trams en treinen gepositioneerd kan worden.