Wegwerken drempels voor bundeling van goederenstromen per spoor

18021
Van 2018 tot 2019
Deze studie onderzocht de haalbaarheid van een subsidieregeling om drempels voor de bundeling van goederenstromen per spoor weg te nemen. TML voerde het literatuuronderzoek uit, ondersteunde de stakeholderconsultatie en werkte samen met TRI-VIZOR en EVH advocaten om een nieuwe steunmaatregel te ontwikkelen die aansluit bij het Vlaams beleid van "de gebruiker/vervuiler betaalt."


Een nieuwe steunmaatregel voor de bundeling van goederenstromen werd uitgewerkt, gericht op verladers die onderling de bundelingsmogelijkheden willen onderzoeken en daarmee naar vervoerders te stappen. Deze optie bood de beste balans tussen noodzaak en juridische en budgettaire haalbaarheid en legt tegelijk de verantwoordelijkheid in de keten bij de eigenaar van de goederenstroom, wat aansluit bij Vlaams beleid dat zich inspireert op het principe “de gebruiker/vervuiler betaalt”. Eveneens werd een ontwerp gemaakt van een juridisch decreet waarmee deze maatregel ingevoerd kon worden.

De nodige achtergrondinformatie werd verzameld op basis van literatuuronderzoek, dat zich richtte op statistieken, de historiek van maatregelen en de mate van hun succes. De noden voor een nieuwe maatregel werden afgetoetst aan de hand van gesprekken met stakeholders.

TML verrichtte het leeuwendeel van het literatuuronderzoek en ondersteunde de stakeholderconsultatie. Het uitwerken van het ontwerp van een nieuwe maatregel deden we in coördinatie met TRI-VIZOR. Voor het juridische werk ondersteunde TML EVH advocaten.

Op basis van het geleverde werk kan de Vlaamse Overheid een nieuwe steunmaatregel invoeren om de modale verschuiving te ondersteunen.

Periode

Van 2018 tot 2019

Opdrachtgever

Departement MOW

Partners

TRI-VIZOR, Ben Van Houtte, Eric Van Hooydonk Advocaten

Ons team

Tim Breemersch, Eef Delhaye, Bruno Van Zeebroeck
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign