EMMOSS-model
06.01 / 07.24 / 09.44 / 09.45 / 13.17 / 19036 / 19063 / 21092
Van 2006 tot 2023
TML ontwikkelde en actualiseerde het EMMOSS-model om emissies van spoorverkeer, binnenvaart en zeevaart in Vlaanderen te berekenen en scenario’s te simuleren voor toekomstige emissieregelgeving. Het model werd meerdere malen verfijnd, met een specifieke focus op de zeevaartmodule, inclusief gedetailleerde emissieberekeningen voor de haven van Antwerpen en andere Vlaamse havens.
Het emissiemodel Vlaanderen - EMMOSS - werd ontwikkeld in opdracht van de VMM en heeft tot doel de emissies van spoorverkeer, binnenvaart en zeevaart te bepalen voor personen- en goederenvervoer voor het Vlaams grondgebied. Voor zeevaart betreft dit zowel de emissies veroorzaakt door schepen varend op Belgisch rechtsgebied als de emissies van schepen in de havens (manoeuvreren en stilliggen). Voor Vlaanderen (met belangrijke havens als Antwerpen, Gent en Zeebrugge) vormen de zeevaartemissies in de havens een niet-verwaarloosbaar deel. Het model wordt gebruikt om jaarlijks de emissies te inventariseren en scenario’s te simuleren, rekening houdend met de technologische evoluties binnen de verschillende vervoersmodi.
Scenario's toekomstige emissieregelgeving in internationale scheepvaart
Met het voor de VMM ontwikkelde EMMOSS-model deed TML enkele simulaties om het effect van nieuwe regelgeving voor zeevaart op NOx- en SO2-emissies vast te stellen. Deze simulaties kaderen in een grotere studie, uitgevoerd door Resource Analyses en CE Delft.
Actualisering en verfijning (EMMOSS v2)
In 2009 - 2010 werd het model geactualiseerd en verfijnd. De invoergegevens en aannames voor de verschillende transportsectoren (zeevaart, binnenvaart en spoor) werden bijgewerkt. Ook werden de emissiefactoren herbekeken. Het resultaat van deze actualisatie en verfijning werd opgeleverd als EMMOSS v2.
Belgisch emissiemodel voor zeevaart, binnenvaart en spoor
Deze studie voor LNE berekende voor dezelfde transportmodi de emissies op Belgisch niveau, vertrekkende van EMMOSS. Deze korte studie vertrok van transportvraagdata voor België maar handhaafde de aannames die werden gemaakt voor EMMOSS Vlaanderen. Op deze manier wordt een vereenvoudigde schatting gegeven van de emissies van spoor, binnenvaart en zeevaart in België.
Verfijning zeevaartmodule (EMMOSS v3)
In 2013 - 2014 werd het model opnieuw bijgewerkt. De focus lag daarbij op de zeevaartmodule. Er werd bestudeerd hoe de methodologie voor bagger- en sleepboten, zeevisserij en zandwinning verfijnd kon worden. Het resultaat van deze uitbreiding werd opgeleverd als EMMOSS v3.
Verdere detaillering zeevaartmodule met focus op de haven van Antwerpen (EMMOSS v4)
In de periode 2019 - 2020 deden we een grondige aanpassing van de zeevaartmodule, waarbij de rekentool werd aangepast om voortaan jaarlijks een detailberekening te doen voor de haven van Antwerpen op basis van de bewegingen van individuele schepen. De methodologie voor de emissieberekeningen voor aangemeerde schepen werd ook aangepast en alle emissiefactoren werden opnieuw bekeken.
Verdere detaillering zeevaartmodule (EMMOSS v5)
In de periode 2022 - 2023 gaan we verder met de grondige update van de zeevaartmodule.
We werken voornamelijk aan een verdere detaillering van de berekeningen voor de andere havens, analoog aan de eerdere ontwikkeling voor de haven van Antwerpen in EMMOSS v4. Verder wordt ook de methodiek voor bagger- en sleepboten opnieuw bekeken.
Het emissiemodel Vlaanderen - EMMOSS - werd ontwikkeld in opdracht van de VMM en heeft tot doel de emissies van spoorverkeer, binnenvaart en zeevaart te bepalen voor personen- en goederenvervoer voor het Vlaams grondgebied. Voor zeevaart betreft dit zowel de emissies veroorzaakt door schepen varend op Belgisch rechtsgebied als de emissies van schepen in de havens (manoeuvreren en stilliggen). Voor Vlaanderen (met belangrijke havens als Antwerpen, Gent en Zeebrugge) vormen de zeevaartemissies in de havens een niet-verwaarloosbaar deel. Het model wordt gebruikt om jaarlijks de emissies te inventariseren en scenario’s te simuleren, rekening houdend met de technologische evoluties binnen de verschillende vervoersmodi.
Scenario's toekomstige emissieregelgeving in internationale scheepvaart
Met het voor de VMM ontwikkelde EMMOSS-model deed TML enkele simulaties om het effect van nieuwe regelgeving voor zeevaart op NOx- en SO2-emissies vast te stellen. Deze simulaties kaderen in een grotere studie, uitgevoerd door Resource Analyses en CE Delft.
Actualisering en verfijning (EMMOSS v2)
In 2009 - 2010 werd het model geactualiseerd en verfijnd. De invoergegevens en aannames voor de verschillende transportsectoren (zeevaart, binnenvaart en spoor) werden bijgewerkt. Ook werden de emissiefactoren herbekeken. Het resultaat van deze actualisatie en verfijning werd opgeleverd als EMMOSS v2.
Belgisch emissiemodel voor zeevaart, binnenvaart en spoor
Deze studie voor LNE berekende voor dezelfde transportmodi de emissies op Belgisch niveau, vertrekkende van EMMOSS. Deze korte studie vertrok van transportvraagdata voor België maar handhaafde de aannames die werden gemaakt voor EMMOSS Vlaanderen. Op deze manier wordt een vereenvoudigde schatting gegeven van de emissies van spoor, binnenvaart en zeevaart in België.
Verfijning zeevaartmodule (EMMOSS v3)
In 2013 - 2014 werd het model opnieuw bijgewerkt. De focus lag daarbij op de zeevaartmodule. Er werd bestudeerd hoe de methodologie voor bagger- en sleepboten, zeevisserij en zandwinning verfijnd kon worden. Het resultaat van deze uitbreiding werd opgeleverd als EMMOSS v3.
Verdere detaillering zeevaartmodule met focus op de haven van Antwerpen (EMMOSS v4)
In de periode 2019 - 2020 deden we een grondige aanpassing van de zeevaartmodule, waarbij de rekentool werd aangepast om voortaan jaarlijks een detailberekening te doen voor de haven van Antwerpen op basis van de bewegingen van individuele schepen. De methodologie voor de emissieberekeningen voor aangemeerde schepen werd ook aangepast en alle emissiefactoren werden opnieuw bekeken.
Verdere detaillering zeevaartmodule (EMMOSS v5)
In de periode 2022 - 2023 gaan we verder met de grondige update van de zeevaartmodule.
We werken voornamelijk aan een verdere detaillering van de berekeningen voor de andere havens, analoog aan de eerdere ontwikkeling voor de haven van Antwerpen in EMMOSS v4. Verder wordt ook de methodiek voor bagger- en sleepboten opnieuw bekeken.