Vermindering van energiegebruik en emissies in Brussel
07.45
Van 2007 tot 2008
TML ontwikkelde een transparant transportmodel voor de Brusselse milieuadministratie om de effecten van verschillende emissie- en energiebeheersingsmaatregelen te simuleren, waarbij alle belangrijke polluenten en kosten worden meegenomen. Het model is ontworpen voor gebruiksgemak en kan impactanalyses uitvoeren voor zowel technologische als prijsmaatregelen.
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest staat, zoals vele andere grote stadsregio’s en steden, voor grote uitdagingen op het vlak van emissie- en energiebeheersing. Om de effecten van verschillende maatregelen voor de vermindering van emissies en energieverbruik te kennen, vroeg de Brusselse milieuadministratie TML en 3E een transparant model te maken. TML maakte een transportmodel, 3E maakte een model voor de andere sectoren.
De gebruiksvriendelijkheid en transparantie van het model was zeer belangrijk, aangezien de administratie zelf het model zal gebruiken om simulaties uit te voeren.
Het transportmodel neemt alle belangrijke polluenten en broeikasgassen in beschouwing, maar ook alle transportkosten, tijdskosten en taksen inbegrepen. Het model kan zowel technologische maatregelen als alle soorten prijsmaatregelen simuleren. Het berekent impacts op transportvolumes, modale verdeling en emissies.
Het model kan bijvoorbeeld de effecten simuleren van een kilometerheffing, sneller openbaar vervoer, goedkoper openbaar vervoer, versneld vernieuwen van het wagenpark …
Het model baseert zich op het Europese emissietransportmodel TREMOVE en kan mits enkele aanpassingen gebruikt worden in andere steden.
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest staat, zoals vele andere grote stadsregio’s en steden, voor grote uitdagingen op het vlak van emissie- en energiebeheersing. Om de effecten van verschillende maatregelen voor de vermindering van emissies en energieverbruik te kennen, vroeg de Brusselse milieuadministratie TML en 3E een transparant model te maken. TML maakte een transportmodel, 3E maakte een model voor de andere sectoren.
De gebruiksvriendelijkheid en transparantie van het model was zeer belangrijk, aangezien de administratie zelf het model zal gebruiken om simulaties uit te voeren.
Het transportmodel neemt alle belangrijke polluenten en broeikasgassen in beschouwing, maar ook alle transportkosten, tijdskosten en taksen inbegrepen. Het model kan zowel technologische maatregelen als alle soorten prijsmaatregelen simuleren. Het berekent impacts op transportvolumes, modale verdeling en emissies.
Het model kan bijvoorbeeld de effecten simuleren van een kilometerheffing, sneller openbaar vervoer, goedkoper openbaar vervoer, versneld vernieuwen van het wagenpark …
Het model baseert zich op het Europese emissietransportmodel TREMOVE en kan mits enkele aanpassingen gebruikt worden in andere steden.