Concurrentiepositie Short Sea Shipping
09.39 / 16067
Van 2009 tot 2010
TML en NECL ontwikkelden een model om de effecten van verschillende beleidsscenario's op de marktpositie van Short Sea Shipping te analyseren, waarbij de impact op transportkosten, volumes en emissies onderzocht werden. TML ontwikkelde een kostenmodel en evalueerde de gevolgen van beleidsmaatregelen voor verschillende transportmodi, inclusief de milieueffecten van SOx-reguleringen.
TML en NECL analyseerden in dit project de marktpositie van Short Sea Shipping (SSS) en beoordeelden het effect van de vijf verschillende beleidsscenario's op de concurrentiepositie, zowel kwantitatief als kwalitatief. Dit project had drie grote doelen:
De resultaten tonen aan dat het effect op zowel de kosten als de volumes sterk afhangen van het scheepstype, de afstand en het type goed. Over het algemeen blijven de effecten op de modale aandelen relatief beperkt, variërend van een daling voor SSS van 1 tot 7%. Het effect op emissies is zeer duidelijk voor alle polluenten. De kwalitatieve analyse focuste voornamelijk op mogelijke reacties van de schippers zelf, zoals het verlagen van de vaarsnelheid of het verlagen van de winstmarges. Tot slot werd er ook nog nagegaan wat het effect zou zijn op intercontinentale handel van een regulering voor SOx van 0,1% in de ECA’s. Gemiddeld gezien is de kostenstijging voor intercontinentale handel via de zee zeer beperkt en is het aandeel van zeetransportkosten in de prijzen voor de eindgebruikers zo laag dat deze regulering slechts een beperkte en verwaarloosbare stijging van de prijzen voor de eindgebruikers tot gevolg heeft.
TML en NECL analyseerden in dit project de marktpositie van Short Sea Shipping (SSS) en beoordeelden het effect van de vijf verschillende beleidsscenario's op de concurrentiepositie, zowel kwantitatief als kwalitatief. Dit project had drie grote doelen:
- Het inschatten van het effect van een beperkte groep beleidsmaatregelen gericht op het verbeteren van de milieuprestatie van SSS op
- transportkosten,
- transportvolumes en
- emissies.
- Het inschatten van het belang van niet-financiële elementen bij de keuze voor een bepaalde modus, en hoe deze de resultaten van de vorige berekeningen zouden beïnvloeden.
- Een beoordeling van het potentiële effect op de Europese invoer en uitvoer.
De resultaten tonen aan dat het effect op zowel de kosten als de volumes sterk afhangen van het scheepstype, de afstand en het type goed. Over het algemeen blijven de effecten op de modale aandelen relatief beperkt, variërend van een daling voor SSS van 1 tot 7%. Het effect op emissies is zeer duidelijk voor alle polluenten. De kwalitatieve analyse focuste voornamelijk op mogelijke reacties van de schippers zelf, zoals het verlagen van de vaarsnelheid of het verlagen van de winstmarges. Tot slot werd er ook nog nagegaan wat het effect zou zijn op intercontinentale handel van een regulering voor SOx van 0,1% in de ECA’s. Gemiddeld gezien is de kostenstijging voor intercontinentale handel via de zee zeer beperkt en is het aandeel van zeetransportkosten in de prijzen voor de eindgebruikers zo laag dat deze regulering slechts een beperkte en verwaarloosbare stijging van de prijzen voor de eindgebruikers tot gevolg heeft.