Kansenrapport elektrisch vervoer en laadinfrastructuur in België
21097
Van 2021 tot 2022
Onder invloed van de Europese Green Deal en lokale regelgeving in België werd een kansenrapport opgesteld over de snelle overgang van fossiele naar elektrische voertuigen, met aandacht voor de huidige situatie van inschrijvingen, laadinfrastructuur en beleidsplannen van verschillende overheden en bedrijven. TML analyseerde de ontwikkelingen in elektrisch vervoer voor personenwagens, bussen en vrachtwagens en gaf aanbevelingen voor het Nederlandse bedrijfsleven in deze sector, inclusief een SWOT-analyse van kansen en uitdagingen.
Onder invloed van de Europese Green Deal en de nationale, regionale en lokale initiatieven en regelgeving in België kent de evolutie van fossiel aangedreven voertuigen naar elektrisch aangedreven voertuigen een snelle ontwikkeling. Dat gaat gepaard met de ontwikkeling van laadinfrastructuur op het publieke, semipublieke en private terrein. De hoofddoelstelling van dit project was een kansenrapport uit te werken om een goed beeld te krijgen van de huidige stand van zaken in België en de ontwikkelingen en kansen in deze sector. Er werd daarbij ingegaan op volgende zaken:
Onder invloed van de Europese Green Deal en de nationale, regionale en lokale initiatieven en regelgeving in België kent de evolutie van fossiel aangedreven voertuigen naar elektrisch aangedreven voertuigen een snelle ontwikkeling. Dat gaat gepaard met de ontwikkeling van laadinfrastructuur op het publieke, semipublieke en private terrein. De hoofddoelstelling van dit project was een kansenrapport uit te werken om een goed beeld te krijgen van de huidige stand van zaken in België en de ontwikkelingen en kansen in deze sector. Er werd daarbij ingegaan op volgende zaken:
- De huidige situatie en verwachte evolutie inzake inschrijvingen van nieuwe elektrisch aangedreven voertuigen, wagenpark en laadinfrastructuur (publiek, publiek toegankelijk en privaat).
- Het beleid en de plannen van de diverse overheden (federaal, gewesten, provincies, gemeenten) en belangrijke bedrijven inzake elektrisch vervoer, laadinfrastructuur en eventueel gerelateerde producten en diensten; specifiek impliceerde dit een zicht op aankomende overheidsopdrachten en investeringsplannen van relevante private spelers.
- Naast de ontwikkeling inzake elektrisch aangedreven personenwagens, de ontwikkelingen voor wat betreft bussen en vrachtwagens en gerelateerde laadinfrastructuur.
- Een overzicht van de verschillende partijen inzake vraag en aanbod.
- De kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven dat actief is in deze sector, als onderdeel van een SWOT-schema. Hierbij brachten we ook de beperkingen in de zakelijke omgeving duidelijk in beeld en droegen we suggesties aan hoe ondernemers daar best mee om kunnen gaan.