Lichte vrachtwagens op de transportmarkt
09.43
2009
TML onderzocht de mate waarin lichte vrachtwagens onder de 3,5 ton worden gebruikt om reglementeringen voor zwaardere vrachtwagens te omzeilen en verzamelde gegevens over hun prevalentie, economische voordelen en relevante wetgeving in de EU. De bevindingen dienden als basis voor de Europese Commissie om te overwegen of er nieuwe Europese wetgeving voor deze voertuigen nodig is.
Een van de doelen van deze studie was het achterhalen in welke mate lichte vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa kleiner dan 3,5 ton gebruikt worden om bestaande reglementeringen voor vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa groter dan 3,5 ton te omzeilen. Op basis van een aantal criteria werd de Europese Commissie (DG TREN) geïnformeerd over de noodzaak van Europese wetgeving voor deze voertuigen.
De expertise van TML werd gebruikt om informatie met betrekking tot een aantal relevante aspecten in te winnen. Dit waren (i) huidige prevalentie van dergelijke lichte vrachtwagens, (ii) eventuele bestaande economische voor- of nadelen in vergelijking met andere vrachtwagens en (iii) bestaande wetgeving in de verschillende lidstaten van de Europese Unie die onderzocht dient te worden. Hoewel een financieel voordeel kan bestaan voor deze lichte vrachtwagens, zijn ze tegelijkertijd minder geschikt vanuit het standpunt van verkeersveiligheid of brandstofverbruik per getransporteerde eenheid.
Een van de doelen van deze studie was het achterhalen in welke mate lichte vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa kleiner dan 3,5 ton gebruikt worden om bestaande reglementeringen voor vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa groter dan 3,5 ton te omzeilen. Op basis van een aantal criteria werd de Europese Commissie (DG TREN) geïnformeerd over de noodzaak van Europese wetgeving voor deze voertuigen.
De expertise van TML werd gebruikt om informatie met betrekking tot een aantal relevante aspecten in te winnen. Dit waren (i) huidige prevalentie van dergelijke lichte vrachtwagens, (ii) eventuele bestaande economische voor- of nadelen in vergelijking met andere vrachtwagens en (iii) bestaande wetgeving in de verschillende lidstaten van de Europese Unie die onderzocht dient te worden. Hoewel een financieel voordeel kan bestaan voor deze lichte vrachtwagens, zijn ze tegelijkertijd minder geschikt vanuit het standpunt van verkeersveiligheid of brandstofverbruik per getransporteerde eenheid.