Ontwikkeling van een nieuw ondersteuningsmechanisme voor de logistieke sector
13.16
Van 2013 tot 2015
TML voorzag de Europese Commissie van de nodige input om geschikte beleidsopties en hun effecten te identificeren en te analyseren en zo het volgende Marco Poloprogramma te kunnen uitwerken.
De doelstellingen van het afgelopen Marco Polo programma waren als volgt:
Voor de opvolger van Marco Polo wil de EC duurzame goederenvervoersdiensten blijven steunen, maar elke nieuwe regeling zal zijn lessen moeten trekken uit het huidige programma en rekening houden met zijn zwaktes.
De deeltaken omvatten een fase waarin de feiten onderzocht werden, waarbij de marktsituatie in kaart gebracht werd door dataverzameling en het raadplegen van stakeholders. Vervolgens werden de verschillende modaliteiten van een financieringsregeling onderzocht op het niveau van de EU en van de lidstaten. Uiteindelijk zijn een aantal beleidsopties uitgewerkt en beoordeeld om de structuur van het nieuwe financieringssysteem te kunnen bepalen.
TML was betrokken bij de verzameling van gegevens en de effectenbeoordeling.
De doelstellingen van het afgelopen Marco Polo programma waren als volgt:
- Het goederenvervoer verschuiven van weg naar gecombineerd vervoer met shortsea/spoor/binnenvaart en kleinere wegen, waarbij de lading gedefinieerd wordt als vracht in intermodale laadeenheden, bulk of stukgoed.
- Wegvervoer verminderen door integratie in de productielogistiek: het vermijden van wegvervoer, bijvoorbeeld door hogere laadfactoren, kleinere product- of verpakkingsvolumes, kortere afstanden, minder lege ritten, vermindering van (afval)stromen door innovatieve (software) oplossingen.
Voor de opvolger van Marco Polo wil de EC duurzame goederenvervoersdiensten blijven steunen, maar elke nieuwe regeling zal zijn lessen moeten trekken uit het huidige programma en rekening houden met zijn zwaktes.
De deeltaken omvatten een fase waarin de feiten onderzocht werden, waarbij de marktsituatie in kaart gebracht werd door dataverzameling en het raadplegen van stakeholders. Vervolgens werden de verschillende modaliteiten van een financieringsregeling onderzocht op het niveau van de EU en van de lidstaten. Uiteindelijk zijn een aantal beleidsopties uitgewerkt en beoordeeld om de structuur van het nieuwe financieringssysteem te kunnen bepalen.
TML was betrokken bij de verzameling van gegevens en de effectenbeoordeling.