Effecten van een zondagsverbod op zwaar vrachtvervoer in Wallonië
10.02
2010
TML analyseerde de gevolgen van een zondags rijverbod voor vrachtwagens in België. De studie evalueerde de impact op de economische situatie, het milieu en de maatschappij door gebruik te maken van bestaande modellen en in overleg met betrokken partijen.
In de buurlanden verantwoordelijk voor een groot deel van het transitverkeer door België, met name Duitsland, Frankrijk en het Groothertogdom Luxemburg, geldt op dit moment een zondags rijverbod voor vrachtwagens. Gezien op Belgische wegen wel nog vrij gereden kan worden, zorgt dit voor een drukte van vrachtverkeer dat zich klaar houdt om, zo gauw het verbod verstrijkt, de grens met deze landen over te steken. Dit verkeer bevindt zich zowel op de weg als op de parkings vlak bij de grens.
De Waalse Overheid wilde weten wat de gevolgen zouden zijn voor het gewest en het land mocht een dergelijk verbod ook in België ingevoerd worden. Het onderzoek werd geleid door het OCW, met TML als onderaannemer.
Om het kader te schetsen, is eerst onderzocht hoe andere landen in de EU een zondagsverbod voor vrachtvervoer ingevuld hebben. Daarbij werd bijzondere aandacht besteed aan de buurlanden, waarvan het beleid de meeste invloed heeft op de situatie in België en het Waals Gewest. Op basis van die bevindingen is de meest logische invulling van het verbod voor het Waals Gewest vastgesteld. Dit werd gebruikt als leidraad voor de rest van de studie.
De studie zelf bestond erin de gevolgen te schatten van het vrachtverbod op volgende elementen:
Daartoe werd uitgebreid overlegd met betrokken partijen. Voor de kwantitatieve evaluaties rond files en emissies werd gebruik gemaakt van START/SITTER en TREMOVE.
In de buurlanden verantwoordelijk voor een groot deel van het transitverkeer door België, met name Duitsland, Frankrijk en het Groothertogdom Luxemburg, geldt op dit moment een zondags rijverbod voor vrachtwagens. Gezien op Belgische wegen wel nog vrij gereden kan worden, zorgt dit voor een drukte van vrachtverkeer dat zich klaar houdt om, zo gauw het verbod verstrijkt, de grens met deze landen over te steken. Dit verkeer bevindt zich zowel op de weg als op de parkings vlak bij de grens.
De Waalse Overheid wilde weten wat de gevolgen zouden zijn voor het gewest en het land mocht een dergelijk verbod ook in België ingevoerd worden. Het onderzoek werd geleid door het OCW, met TML als onderaannemer.
Om het kader te schetsen, is eerst onderzocht hoe andere landen in de EU een zondagsverbod voor vrachtvervoer ingevuld hebben. Daarbij werd bijzondere aandacht besteed aan de buurlanden, waarvan het beleid de meeste invloed heeft op de situatie in België en het Waals Gewest. Op basis van die bevindingen is de meest logische invulling van het verbod voor het Waals Gewest vastgesteld. Dit werd gebruikt als leidraad voor de rest van de studie.
De studie zelf bestond erin de gevolgen te schatten van het vrachtverbod op volgende elementen:
- De economische situatie: modale keuze, organisatie van verladers en vervoerders, infrastructuur/parkings, files ...
- Het milieu: globale (CO2) en lokale polluenten (PM, NOx).
- De maatschappij: lawaaihinder, verkeersveiligheid, rij- en rusttijden.
Daartoe werd uitgebreid overlegd met betrokken partijen. Voor de kwantitatieve evaluaties rond files en emissies werd gebruik gemaakt van START/SITTER en TREMOVE.