SEARUB
18051
Van 2019 tot 2020
De Europese Commissie wilde inzicht krijgen in de impact van bestuurdersassistentie en automatisering op het gedrag van weggebruikers, voornamelijk motorvoertuigen, en de gevolgen voor EU-beleid en wetgeving. TML voerde een literatuurstudie uit en onderzocht de noodzakelijke aanpassingen in de regelgeving voor verkeersregels, rijbewijzen en training van professionele bestuurders.
Met dit project wilde de Europese Commissie meer inzichten verkrijgen in de effecten van het invoeren van bestuurdersassistentie en gedeeltelijke/volledige automatisatie op het gedrag van alle weggebruikers in het verkeer, en meer in het bijzonder de bestuurders van motorvoertuigen. Daarbij wilde men de gevolgen van die effecten beoordelen voor het EU-beleid en relevante wetgeving.
In dit project bepaalden wij de acties die noodzakelijk zijn om deze gevolgen aan te pakken. Het gaat daarbij om aanpassingen van de huidige Europese en nationale wettelijke kaders voor verkeersregels, rijbewijzen en de opleiding voor professionele bestuurders. TML voerde een literatuurstudie uit en onderzocht de relevante aspecten rond training van professionele bestuurders.
Met dit project wilde de Europese Commissie meer inzichten verkrijgen in de effecten van het invoeren van bestuurdersassistentie en gedeeltelijke/volledige automatisatie op het gedrag van alle weggebruikers in het verkeer, en meer in het bijzonder de bestuurders van motorvoertuigen. Daarbij wilde men de gevolgen van die effecten beoordelen voor het EU-beleid en relevante wetgeving.
In dit project bepaalden wij de acties die noodzakelijk zijn om deze gevolgen aan te pakken. Het gaat daarbij om aanpassingen van de huidige Europese en nationale wettelijke kaders voor verkeersregels, rijbewijzen en de opleiding voor professionele bestuurders. TML voerde een literatuurstudie uit en onderzocht de relevante aspecten rond training van professionele bestuurders.