Spoorcorridor 3RX
15076
Van 2016 tot 2017
TML voerde de socio-economische haalbaarheid en de maatschappelijke kosten-batenanalyse uit voor de haalbaarheidsstudie van de 3RX-route. De studie omvatte analyses van ecologische en technische haalbaarheid, kostenramingen en stakeholderanalyses, met als doel de regeringen te informeren over verdere stappen in de reactivering van de spoorverbinding.
De IJzeren Rijn, een spoorverbinding tussen Antwerpen en de industriële regio van het Ruhrgebied in Duitsland, was operationeel van 1879 tot 1991. Sindsdien is het deel aan de grens Nederland - Duitsland niet meer beschikbaar; de andere delen van de lijn zijn nog steeds operationeel. In de afgelopen decennia ontstond er opnieuw belangstelling voor deze spoorverbinding, met name van private partijen in de drie landen (havens, verladers) en werden verschillende studies naar de reactivering van de spoorlijn uitgevoerd. Deze studies toonden beperkte voordelen voor Nederland. Terwijl sommige partijen bezorgd waren om de negatieve gevolgen voor het milieu en de levenskwaliteit, zagen anderen mogelijkheden voor het personenvervoer.
Op basis van een historische overeenkomst tussen Nederland en België werd er een arbitrageprocedure gevolgd voor de verdeling van de nodige investeringskosten. Ook in Duitsland werd de revitalisering van de historische lijn geëvalueerd en werd er vanwege de mogelijke nadelen een alternatieve route langs de snelweg A52 ontwikkeld. Dit alternatief vereist aanzienlijke investeringen.
Doel van deze studie
Als gevolg van deze resultaten en de interesse om de spoorverbindingen tussen de Noordzeehavens en het achterland te verbeteren, werd er een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar een derde alternatief: de 3RX-route (Rhein-Ruhr-Rail Connection). Deze spoorverbinding maakt maximaal gebruik van de bestaande operationele infrastructuur in de drie landen. Het zou een kostenefficiënt alternatief kunnen zijn, maar er zijn zeker investeringen nodig langs de route om de operationele kwaliteit van en nodige capaciteit voor internationaal vrachtverkeer te garanderen. Dergelijke verbeteringen zouden ook het personenvervoer ten goede kunnen komen.
In de 3RX-haalbaarheidsstudie analyseerden we de technische, milieugerelateerde en sociaaleconomische haalbaarheid van deze route. Door de informatie over deze optie op hetzelfde niveau te brengen als de andere opties, konden we de 3RX-spoorverbinding vergelijken met de historische route en de A52-route. Bovendien gaf de vergelijking van de drie opties met een referentiesituatie inzicht in de socio-economische haalbaarheid. De (geactualiseerde) informatie over de drie routes moet de regeringen in staat stellen om de volgende stappen in dit dossier nemen.
Deze studie bestond uit
TML was verantwoordelijk voor de socio-economische haalbaarheid en de maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) en gaf ondersteuning bij de technische en milieustudies.
Stuurgroep planning
De haalbaarheidsstudie startte in januari 2016 en resulteerde in een definitief haalbaarheidsverslag in juni 2017. Een stuurgroep waarin drie nationale regeringen en twee regionale overheden (Vlaanderen, Noord-Rijnland-Westfalen) waren vertegenwoordigd, zag toe op de studie. Het onderzoek werd in opdracht van de Vlaamse Overheid medegefinancierd door de Europese Commissie.
Het eindrapport, opgesteld in drie talen, kan je downloaden via onze website.
De IJzeren Rijn, een spoorverbinding tussen Antwerpen en de industriële regio van het Ruhrgebied in Duitsland, was operationeel van 1879 tot 1991. Sindsdien is het deel aan de grens Nederland - Duitsland niet meer beschikbaar; de andere delen van de lijn zijn nog steeds operationeel. In de afgelopen decennia ontstond er opnieuw belangstelling voor deze spoorverbinding, met name van private partijen in de drie landen (havens, verladers) en werden verschillende studies naar de reactivering van de spoorlijn uitgevoerd. Deze studies toonden beperkte voordelen voor Nederland. Terwijl sommige partijen bezorgd waren om de negatieve gevolgen voor het milieu en de levenskwaliteit, zagen anderen mogelijkheden voor het personenvervoer.
Op basis van een historische overeenkomst tussen Nederland en België werd er een arbitrageprocedure gevolgd voor de verdeling van de nodige investeringskosten. Ook in Duitsland werd de revitalisering van de historische lijn geëvalueerd en werd er vanwege de mogelijke nadelen een alternatieve route langs de snelweg A52 ontwikkeld. Dit alternatief vereist aanzienlijke investeringen.
Doel van deze studie
Als gevolg van deze resultaten en de interesse om de spoorverbindingen tussen de Noordzeehavens en het achterland te verbeteren, werd er een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar een derde alternatief: de 3RX-route (Rhein-Ruhr-Rail Connection). Deze spoorverbinding maakt maximaal gebruik van de bestaande operationele infrastructuur in de drie landen. Het zou een kostenefficiënt alternatief kunnen zijn, maar er zijn zeker investeringen nodig langs de route om de operationele kwaliteit van en nodige capaciteit voor internationaal vrachtverkeer te garanderen. Dergelijke verbeteringen zouden ook het personenvervoer ten goede kunnen komen.
In de 3RX-haalbaarheidsstudie analyseerden we de technische, milieugerelateerde en sociaaleconomische haalbaarheid van deze route. Door de informatie over deze optie op hetzelfde niveau te brengen als de andere opties, konden we de 3RX-spoorverbinding vergelijken met de historische route en de A52-route. Bovendien gaf de vergelijking van de drie opties met een referentiesituatie inzicht in de socio-economische haalbaarheid. De (geactualiseerde) informatie over de drie routes moet de regeringen in staat stellen om de volgende stappen in dit dossier nemen.
Deze studie bestond uit
- een beoordeling van de ecologische haalbaarheid,
- een beoordeling van de technische haalbaarheid,
- kostenramingen,
- een stakeholderanalyse,
- vervoersprognoses,
- een maatschappelijke kosten-batenanalyse,
- een financiële analyse,
- een risicoanalyse en
- planning en uitvoeringsstructuren.
TML was verantwoordelijk voor de socio-economische haalbaarheid en de maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) en gaf ondersteuning bij de technische en milieustudies.
Stuurgroep planning
De haalbaarheidsstudie startte in januari 2016 en resulteerde in een definitief haalbaarheidsverslag in juni 2017. Een stuurgroep waarin drie nationale regeringen en twee regionale overheden (Vlaanderen, Noord-Rijnland-Westfalen) waren vertegenwoordigd, zag toe op de studie. Het onderzoek werd in opdracht van de Vlaamse Overheid medegefinancierd door de Europese Commissie.
Het eindrapport, opgesteld in drie talen, kan je downloaden via onze website.