MKBA elektrificatie spoorlijn 11
22089
Van 2022 tot 2023
TML voerde een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit voor de elektrificatie van spoorlijn 11 in de Antwerpse haven, ter ondersteuning van een Europese subsidieaanvraag. De analyse toonde aan dat het project aanzienlijke sociaaleconomische voordelen oplevert, waaronder tijdswinst voor vrachtvervoer, verhoogde stiptheid van treinen en verminderde uitstoot door de overstap van diesel naar elektrische locomotieven.
In het kader van (i) de capaciteitsuitbreiding van het vrachtvervoer per spoor en (ii) de vergroening van het transport rond de Antwerpse haven, plant Infrabel de capaciteit van spoorlijn 11 te verdubbelen. Ook zal het gehele traject op termijn geëlektrificeerd worden. Een deel van het traject loopt door de terminals van BASF en Combinant, waar het momenteel nog niet geëlektrificeerd is. De treinen worden dus naar hun terminals getrokken door een diesellocomotief. Deze wordt in Antwerpen-Noord aangekoppeld, wat tijdrovend is en extra ritten van locomotieven veroorzaakt.
Aangezien het project in aanmerking komt voor Europese fondsen onder het CEF Transportprogramma, was er een aanvraag nodig. Als deel van deze aanvraag moesten we een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) opmaken. Deze analyse beoordeelde of het project een sociaaleconomische meerwaarde heeft voor de samenleving. We voerden de MKBA uit conform de richtlijnen van CINEA (European Climate Infrastructure and Environment Executive Agency).
Uit onze analyse bleek dat de elektrificatie van spoorlijn 11 in de Antwerpse haven een grote sociaaleconomische meerwaarde oplevert. De baten van het project zijn
Hierbij is de economische waarde van de baten van het project bijgevolg veel groter dan de kosten voor dit project.
In het kader van (i) de capaciteitsuitbreiding van het vrachtvervoer per spoor en (ii) de vergroening van het transport rond de Antwerpse haven, plant Infrabel de capaciteit van spoorlijn 11 te verdubbelen. Ook zal het gehele traject op termijn geëlektrificeerd worden. Een deel van het traject loopt door de terminals van BASF en Combinant, waar het momenteel nog niet geëlektrificeerd is. De treinen worden dus naar hun terminals getrokken door een diesellocomotief. Deze wordt in Antwerpen-Noord aangekoppeld, wat tijdrovend is en extra ritten van locomotieven veroorzaakt.
Aangezien het project in aanmerking komt voor Europese fondsen onder het CEF Transportprogramma, was er een aanvraag nodig. Als deel van deze aanvraag moesten we een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) opmaken. Deze analyse beoordeelde of het project een sociaaleconomische meerwaarde heeft voor de samenleving. We voerden de MKBA uit conform de richtlijnen van CINEA (European Climate Infrastructure and Environment Executive Agency).
Uit onze analyse bleek dat de elektrificatie van spoorlijn 11 in de Antwerpse haven een grote sociaaleconomische meerwaarde oplevert. De baten van het project zijn
-
- belangrijke tijdswinsten voor het vrachtverkeer per spoor,
- een verhoogde stiptheid van de treinen op de lijn en
- een vermeden uitstoot van broeikasgassen en andere luchtpolluenten door een verschuiving van diesel naar elektrische locomotieven.
Hierbij is de economische waarde van de baten van het project bijgevolg veel groter dan de kosten voor dit project.