SUMI
17033, 21023
2023
Duurzame stedelijke mobiliteitsindicatoren (SUMI's) helpen steden om de sterke en zwakke punten van hun mobiliteitssystemen te identificeren en te verbeteren. TML ontwikkelde de methodieken en datamanagement voor SUMI, leidde de herziening van vijf indicatoren en bood steden ondersteuning via webinars en trainingen.
Duurzame stedelijke mobiliteitsindicatoren (Sustainable Urban Mobility Indicators, SUMI’s) vormen een waardevol instrument voor steden en stedelijke gebieden om de sterke en zwakke punten van hun mobiliteitssysteem te identificeren en te verbeteren. Deze indicatoren zijn essentieel voor het ontwikkelen van duurzame stedelijke mobiliteitsplannen (Sustainable Urban Mobility Plans, SUMP’s) en het behalen van EU-beleidsdoelstellingen. Om deze vooruitgang te documenteren, heeft de Europese Commissie een uitgebreide set praktische en betrouwbare indicatoren ontwikkeld. Deze set helpt steden bij de gestandaardiseerde evaluatie van hun mobiliteitssysteem en bij het meten van de verbeteringen als gevolg van nieuwe mobiliteitspraktijken en -beleid.
Transport & Mobility Leuven (TML) speelde een leidende rol in de ontwikkeling van de methodieken en het datamanagement binnen SUMI. Daarnaast fungeerde TML als Urban Area Coach voor België, Luxemburg en Nederland. Met expertise in de ontwikkeling en uitvoering van mobiliteitsindicatoren, was TML uitstekend gepositioneerd om de dataverzameling te harmoniseren en informatie om te zetten in vergelijkbare indicatoren voor diverse steden.
In de vervolgstudie SUMI 2 werden de indicatoren getest in meer dan 50 stedelijke gebieden, in nauwe samenwerking met stadsbesturen. Dit resulteerde in een eerste databank met stedelijke indicatoren en een lijst van aanbevelingen ter optimalisatie van deze indicatoren. Tevens werd een eerste versie van een benchmarkingtool ontwikkeld, waarmee steden hun prestaties konden vergelijken met het gemiddelde of de mediaan van andere steden. Vervolgens werden de indicatoren grondig herzien op basis van de bevindingen uit het initiële SUMI-project en feedback van de steden. De benchmarkingtool werd verder ontwikkeld tot een dynamisch instrument, waarmee steden hun indicatorgegevens direct via de SUMI-website kunnen beheren.
TML was verantwoordelijk voor de herziening van vijf indicatoren: (i) verkeersdoden, (ii) verkeersveiligheid van actieve modi, (iii) congestie en vertragingen, (iv) energie en (v) keuze van vervoerswijze. Daarnaast specificeerde TML de nieuwe functionaliteiten van de benchmarkingtool en coördineerde de verdere ontwikkeling ervan. Ter ondersteuning van de steden bood TML actieve ondersteuning aan en droeg het bij aan webinars en trainingen.
Duurzame stedelijke mobiliteitsindicatoren (Sustainable Urban Mobility Indicators, SUMI’s) vormen een waardevol instrument voor steden en stedelijke gebieden om de sterke en zwakke punten van hun mobiliteitssysteem te identificeren en te verbeteren. Deze indicatoren zijn essentieel voor het ontwikkelen van duurzame stedelijke mobiliteitsplannen (Sustainable Urban Mobility Plans, SUMP’s) en het behalen van EU-beleidsdoelstellingen. Om deze vooruitgang te documenteren, heeft de Europese Commissie een uitgebreide set praktische en betrouwbare indicatoren ontwikkeld. Deze set helpt steden bij de gestandaardiseerde evaluatie van hun mobiliteitssysteem en bij het meten van de verbeteringen als gevolg van nieuwe mobiliteitspraktijken en -beleid.
Transport & Mobility Leuven (TML) speelde een leidende rol in de ontwikkeling van de methodieken en het datamanagement binnen SUMI. Daarnaast fungeerde TML als Urban Area Coach voor België, Luxemburg en Nederland. Met expertise in de ontwikkeling en uitvoering van mobiliteitsindicatoren, was TML uitstekend gepositioneerd om de dataverzameling te harmoniseren en informatie om te zetten in vergelijkbare indicatoren voor diverse steden.
In de vervolgstudie SUMI 2 werden de indicatoren getest in meer dan 50 stedelijke gebieden, in nauwe samenwerking met stadsbesturen. Dit resulteerde in een eerste databank met stedelijke indicatoren en een lijst van aanbevelingen ter optimalisatie van deze indicatoren. Tevens werd een eerste versie van een benchmarkingtool ontwikkeld, waarmee steden hun prestaties konden vergelijken met het gemiddelde of de mediaan van andere steden. Vervolgens werden de indicatoren grondig herzien op basis van de bevindingen uit het initiële SUMI-project en feedback van de steden. De benchmarkingtool werd verder ontwikkeld tot een dynamisch instrument, waarmee steden hun indicatorgegevens direct via de SUMI-website kunnen beheren.
TML was verantwoordelijk voor de herziening van vijf indicatoren: (i) verkeersdoden, (ii) verkeersveiligheid van actieve modi, (iii) congestie en vertragingen, (iv) energie en (v) keuze van vervoerswijze. Daarnaast specificeerde TML de nieuwe functionaliteiten van de benchmarkingtool en coördineerde de verdere ontwikkeling ervan. Ter ondersteuning van de steden bood TML actieve ondersteuning aan en droeg het bij aan webinars en trainingen.