Vloot, markt en CO2-uitstoot van personenauto's en bestelwagens

12.27
Van 2014 tot 2017
De EC controleert al bijna een decennium de verkoop en de CO2-uitstoot van M1- en N1-voertuigen als onderdeel van haar CO2-doelstellingsbeleid. Momenteel is de uitstoot van HDV (bussen en vrachtwagens, klassen M3 en N3) de focus van ontwikkelingen in de wetgeving die de markttransparantie moeten verbeteren en uiteindelijk de CO2-uitstoot verminderen.

De M2- en N2-voertuigklassen blijven echter buiten de toepassing van de wetgeving. Het Directoraat Klimaat (DG CLIMA) van de Europese Commissie gaf TML de opdracht een marktoverzicht te maken voor deze voertuigen, met aandacht voor de marktaandelen, de fabrikanten aanwezig op deze markt, de kenmerken van de voertuigen, hun gebruik, de geschatte bijdrage aan de CO2-uitstoot en de betrokken wetgevingen rond voertuigklassen.

De voornaamste conclusies zijn als volgt:
  • De beschikbaarheid van gegevens is zeer beperkt, in het bijzonder met betrekking tot de gedetailleerde voertuigkenmerken.
  • Het aandeel van M2- ​en N2-voertuigen in het totale wagenpark is relatief klein.
  • Er is geen correlatie tussen het aandeel van de M2- en N2-voertuigen in de bestaande vloot en hun aandeel in de verkoop van nieuwe voertuigen.
  • Hoewel de belangrijkste producenten konden worden geïdentificeerd in de verschillende lidstaten, was er geen duidelijke correlatie met het relatieve marktaandeel in deze landen of het specifieke brutogewicht (GVW) klasse van deze voertuigen.
  • Diesel is de meest gebruikte brandstof voor nieuwe N2-voertuigen (meer dan 90% marktaandeel), maar het aandeel neemt af met het GVW van de voertuigen. De motorinhoud stijgt doorgaans samen met het GVW.
  • Er is een dalende trend in het brandstofverbruik van de M2- ​​en N2-voertuigen (-4,5% per jaar tussen 2009 en 2014).
  • N2-voertuigen stoten ongeveer 8,5 - 10,5% CO2 uit van het totale goederenvervoer over de weg, terwijl de uitstoot van M2-​​voertuigen 7,4 - 12,6% is van de totale HDV-emissies bij personenvervoer (bussen en touringcars).
  • Er is een aanzienlijk verschil in emissie-aandeel tussen de landen.

Periode

Van 2014 tot 2017

Opdrachtgever

Europese Commissie, DG CLIMA

Partners

TNO, CE Delft, Element Energy, IHS Automotive, Ökopol, Ricardo

Ons team

Tim Breemersch, Joko Purwanto
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign