TML'ers aan het woord! #6
In deze rubriek stellen we je graag voor aan onze collega's op TML. Op die manier leer je ons wat beter kennen en ontdek je wat iedereen binnen TML doet. Recent hadden we een gesprek met Saskia, Jeroen en Stef!
Allen, welkom op TML! Vertel eens, hoe zijn jullie tot bij ons gekomen?
Saskia: Ik kende TML al enkele jaren van bij mijn tijd aan de KU Leuven waar ik een doctoraat deed. In augustus vorig jaar vroeg TML of ik hen kon ondersteunen: ze hadden dringend een transporteconomoom nodig voor ITACA. Ik was op dat moment beschikbaar en kon zo beginnen. Ik vond het fijn enkele bekende gezichten te zien, want ik kende hier reeds de collega’s Eef en Christophe.
Jeroen: Ik was net afgestudeerd en vond verkeer altijd heel interessant. En dan zag ik een vacature van TML en ben hier zo terechtgekomen.
Stef: Ik kende TML al, en zag een vacature. Daarna ging het vrij snel: twee uur na mijn sollicitatie had ik al een contractvoorstel op zak. Ik werd vooral aangetrokken door het feit dat TML in verschillende domeinen actief is, zoals bijvoorbeeld dynamische verkeersmodellen (zowel macroscopisch als microscopisch) die heel precies de filedynamiek modelleren.
Wat is jullie achtergrond?
Saskia: In een ver verleden studeerde ik natuurkunde, maar uiteindelijk lag dat me niet zo. Na enkele omzwervingen kwam ik terecht bij de KU Leuven, waar ik iets met milieu wilde doen. Ze hadden daar iemand nodig met een wiskundige achtergrond. Ik werkte de ene helft van de tijd aan de ontwikkeling van een model (om kosten-batenanalyses van investeringen en infrastructuurprojecten op hoog niveau te doen), en de andere helft deed ik een master voor Economie.
Jeroen: ik ben als bio-ingenieur afgestudeerd aan de KU Leuven. De meeste van mijn medestudenten kwamen in voedingsbedrijven terecht om bijvoorbeeld labo’s aan te sturen. De studie was interessant, maar ik was door verkeer gefascineerd al van toen ik klein was. Ik heb vroeger al eens vooraan in de Thalys mogen zitten, en als kind keek ik veel naar de structuur van de wegen terwijl we in de auto rondreisden.
Stef: Mijn ingenieursopleiding liet me toe om veel richtingen uit te kunnen. Tijdens een infoavond over de masteropleidingen zag ik de gloednieuwe master Verkeer, Logistiek en ITS, en dat sprak me aan. Ik was gefascineerd door de manier waarop verkeer in wiskundige formules en algoritmes wordt beschreven. Bovendien zijn de toepassingen zeer concreet en maatschappelijk relevant.
Waar houden jullie je projectgewijs op TML zoal mee bezig?
Saskia: Ik werkte vooral op ITACA; dat is een project in de luchtvaarsector. Die was nieuw voor me. In die sector worden nieuwe technologieën slechts traag opgenomen. Wij keken vooral naar waar de problemen lagen. Het was technisch vrij ingewikkeld, er zijn veel marktspelers, natuurlijke monopolies. De laatste maanden ben ik begonnen om mee te werken aan EPOC. Hierin onderzoeken we de relatie tussen energie en transport, met nadruk op elektromobiliteit en biobrandstoffen.
Jeroen: Ik ben vooral betrokken bij de verkeerslichtenregelingen in Antwerpen. Dat is heel leuk: je kan immers effectief zien wat je op het terrein gedaan hebt, en of het al dan niet beter is. En soms worden we hierbij geconfronteerd met de moeilijke afweging tussen doorstroming en veiligheid. Ook werk ik mee aan een studie voor de herinrichting van de A12 om alle zwarte kruispunten te bekijken. Men wil die ondertunnelen, en wij doen de microsimulaties en denken na over de verkeerskundige aspecten ervan. Met Kristof werk ik ook aan Minder Hinder projecten en denken we na hoe we dingen kunnen aanpassen.
Stef: Momenteel werk ik voornamelijk aan de macroscopische dynamische verkeersmodellen. We ontwikkelen een geactualiseerde versie voor Antwerpen en met de huidige versie ondersteunen we Lantis bij de bouw van de Oosterweelverbinding.
Interessant! Wat zijn de belangrijkste verbeteringen in die nieuwe versie?
Stef: De software is in se hetzelfde gebleven, maar de modellering van het onderliggend wegennet is er sterk op vooruit gegaan. We hebben bijvoorbeeld alle (meer dan 600!) lichtengeregelde kruispunten in het model gecodeerd op basis van V-plannen, en voor ongeveer de helft van deze kruispunten werden ook de werkelijke groentijden ingeladen vanuit de nieuwe verkeerscomputer. Bovendien beschikken we dankzij informatie van de detectoren aan deze kruispunten en Telraam over veel meer verkeerstellingen om het model te kalibreren.
Saskia, even iets helemaal anders: jij woont in Aberdeen!?
Saskia: Dat klopt. Aberdeen is een relatief kleine stad. De eerstvolgende grote stad is Edinburgh in het zuiden, en daarvoor moet je drie uren rijden. We wonen hier al negen jaren; en was met thuiswerk begonnen in volle coronatijd. En weet je, alles is hier relatief vlak, maar je neemt vaker de auto dan de fiets als je eens wil gaan wandelen in de bergen die verder af liggen.
En wat doen jullie zoal buiten TML?
Saskia: Ik doe veel vrijwilligerswerk, graag minstens een dag per week, onder andere voor natuurbehoud en de “Royal Society for Protection for Birds”. Ik ben heel graag buiten, in de natuur, tussen de vogels.
Jeroen: Ik speel handbal, en dat is ook in competitieverband. Ik ben ook trainer van de universitaire ploeg met studenten. Het zijn zowel trainingen voor beginners, als aan de effectieve spelers die interuniversitaire wedstrijden spelen.
Stef: Ik heb verschillende hobby’s, maar mijn meeste vrije tijd gaat momenteel naar het fietsen. Ik ben aangesloten bij twee lokale wielerclubs en neem elke zomer deel aan verschillende Gran Fondo's in Frankrijk en Italië. Dat zijn wedstrijden voor fanatiekere recreanten. Het vraagt veel voorbereiding als je een goed resultaat wil behalen. Daarvoor ga ik regelmatig in Luxemburg trainen: prachtige wegen, nauwelijks autoverkeer en langere hellingen dan in België.
Bedankt voor jullie tijd, het was een heel aangenaam gesprek, en we wensen jullie nog veel werkplezier op TML!
Allen, welkom op TML! Vertel eens, hoe zijn jullie tot bij ons gekomen?
Saskia: Ik kende TML al enkele jaren van bij mijn tijd aan de KU Leuven waar ik een doctoraat deed. In augustus vorig jaar vroeg TML of ik hen kon ondersteunen: ze hadden dringend een transporteconomoom nodig voor ITACA. Ik was op dat moment beschikbaar en kon zo beginnen. Ik vond het fijn enkele bekende gezichten te zien, want ik kende hier reeds de collega’s Eef en Christophe.
Jeroen: Ik was net afgestudeerd en vond verkeer altijd heel interessant. En dan zag ik een vacature van TML en ben hier zo terechtgekomen.
Stef: Ik kende TML al, en zag een vacature. Daarna ging het vrij snel: twee uur na mijn sollicitatie had ik al een contractvoorstel op zak. Ik werd vooral aangetrokken door het feit dat TML in verschillende domeinen actief is, zoals bijvoorbeeld dynamische verkeersmodellen (zowel macroscopisch als microscopisch) die heel precies de filedynamiek modelleren.
Wat is jullie achtergrond?
Saskia: In een ver verleden studeerde ik natuurkunde, maar uiteindelijk lag dat me niet zo. Na enkele omzwervingen kwam ik terecht bij de KU Leuven, waar ik iets met milieu wilde doen. Ze hadden daar iemand nodig met een wiskundige achtergrond. Ik werkte de ene helft van de tijd aan de ontwikkeling van een model (om kosten-batenanalyses van investeringen en infrastructuurprojecten op hoog niveau te doen), en de andere helft deed ik een master voor Economie.
Jeroen: ik ben als bio-ingenieur afgestudeerd aan de KU Leuven. De meeste van mijn medestudenten kwamen in voedingsbedrijven terecht om bijvoorbeeld labo’s aan te sturen. De studie was interessant, maar ik was door verkeer gefascineerd al van toen ik klein was. Ik heb vroeger al eens vooraan in de Thalys mogen zitten, en als kind keek ik veel naar de structuur van de wegen terwijl we in de auto rondreisden.
Stef: Mijn ingenieursopleiding liet me toe om veel richtingen uit te kunnen. Tijdens een infoavond over de masteropleidingen zag ik de gloednieuwe master Verkeer, Logistiek en ITS, en dat sprak me aan. Ik was gefascineerd door de manier waarop verkeer in wiskundige formules en algoritmes wordt beschreven. Bovendien zijn de toepassingen zeer concreet en maatschappelijk relevant.
Waar houden jullie je projectgewijs op TML zoal mee bezig?
Saskia: Ik werkte vooral op ITACA; dat is een project in de luchtvaarsector. Die was nieuw voor me. In die sector worden nieuwe technologieën slechts traag opgenomen. Wij keken vooral naar waar de problemen lagen. Het was technisch vrij ingewikkeld, er zijn veel marktspelers, natuurlijke monopolies. De laatste maanden ben ik begonnen om mee te werken aan EPOC. Hierin onderzoeken we de relatie tussen energie en transport, met nadruk op elektromobiliteit en biobrandstoffen.
Jeroen: Ik ben vooral betrokken bij de verkeerslichtenregelingen in Antwerpen. Dat is heel leuk: je kan immers effectief zien wat je op het terrein gedaan hebt, en of het al dan niet beter is. En soms worden we hierbij geconfronteerd met de moeilijke afweging tussen doorstroming en veiligheid. Ook werk ik mee aan een studie voor de herinrichting van de A12 om alle zwarte kruispunten te bekijken. Men wil die ondertunnelen, en wij doen de microsimulaties en denken na over de verkeerskundige aspecten ervan. Met Kristof werk ik ook aan Minder Hinder projecten en denken we na hoe we dingen kunnen aanpassen.
Stef: Momenteel werk ik voornamelijk aan de macroscopische dynamische verkeersmodellen. We ontwikkelen een geactualiseerde versie voor Antwerpen en met de huidige versie ondersteunen we Lantis bij de bouw van de Oosterweelverbinding.
Interessant! Wat zijn de belangrijkste verbeteringen in die nieuwe versie?
Stef: De software is in se hetzelfde gebleven, maar de modellering van het onderliggend wegennet is er sterk op vooruit gegaan. We hebben bijvoorbeeld alle (meer dan 600!) lichtengeregelde kruispunten in het model gecodeerd op basis van V-plannen, en voor ongeveer de helft van deze kruispunten werden ook de werkelijke groentijden ingeladen vanuit de nieuwe verkeerscomputer. Bovendien beschikken we dankzij informatie van de detectoren aan deze kruispunten en Telraam over veel meer verkeerstellingen om het model te kalibreren.
Saskia, even iets helemaal anders: jij woont in Aberdeen!?
Saskia: Dat klopt. Aberdeen is een relatief kleine stad. De eerstvolgende grote stad is Edinburgh in het zuiden, en daarvoor moet je drie uren rijden. We wonen hier al negen jaren; en was met thuiswerk begonnen in volle coronatijd. En weet je, alles is hier relatief vlak, maar je neemt vaker de auto dan de fiets als je eens wil gaan wandelen in de bergen die verder af liggen.
En wat doen jullie zoal buiten TML?
Saskia: Ik doe veel vrijwilligerswerk, graag minstens een dag per week, onder andere voor natuurbehoud en de “Royal Society for Protection for Birds”. Ik ben heel graag buiten, in de natuur, tussen de vogels.
Jeroen: Ik speel handbal, en dat is ook in competitieverband. Ik ben ook trainer van de universitaire ploeg met studenten. Het zijn zowel trainingen voor beginners, als aan de effectieve spelers die interuniversitaire wedstrijden spelen.
Stef: Ik heb verschillende hobby’s, maar mijn meeste vrije tijd gaat momenteel naar het fietsen. Ik ben aangesloten bij twee lokale wielerclubs en neem elke zomer deel aan verschillende Gran Fondo's in Frankrijk en Italië. Dat zijn wedstrijden voor fanatiekere recreanten. Het vraagt veel voorbereiding als je een goed resultaat wil behalen. Daarvoor ga ik regelmatig in Luxemburg trainen: prachtige wegen, nauwelijks autoverkeer en langere hellingen dan in België.
Bedankt voor jullie tijd, het was een heel aangenaam gesprek, en we wensen jullie nog veel werkplezier op TML!