Ombouwen A12 tot primaire weg

20047 24005
Van 2020 tot 2024
De Vlaamse Regering wenst de A12 opnieuw in te richten volgens haar statuut als primaire weg, waarbij de veiligheid en doorstroming voor alle modi kunnen verbeteren. TML werkte mee aan de analyse van verschillende alternatieven voor de inrichting van de A12 en de parallelweg N177, om tot een vergunningsaanvraag te komen voor het voorkeursalternatief.


Op de A12 tussen Wilrijk en Boom liggen momenteel vijf gelijkvloerse kruispunten die hoog scoren in de lijst van gevaarlijke kruispunten. Die vijf zorgen voor aanzienlijke vertragingen en dus sluipverkeer in de omgeving en op de parallelweg N177. De A12 vormt daarenboven een sterke barrière voor zachte weggebruikers en ook de voorzieningen langs de A12 voldoen niet aan de eisen. Ten slotte moet de A12 een belangrijke rol vervullen in het toekomstige OV-netwerk volgens routeplan 2030.
In voorgaande studies kwam men reeds tot de consensus dat de A12 de kruispunten ongelijkvloers gaat dwarsen door middel van een insleuving of tunnel(s). Er werd een project-MER opgemaakt waarbij verschillende alternatieven voor de herinrichting worden afgewogen om tot een vergunningsaanvraag voor het voorkeursalternatief te komen.

In een eerste deel werden de verschillende alternatieven uitgewerkt met ruime aandacht voor participatie van de stakeholders en omwonenden (2021). In een volgende fase vergeleken we de alternatieven aan de hand van een project-MER (2022). In maart 2024 bekrachtigde de Vlaamse Regering alternatief A (met drie korte tunnels). Dit alternatief wordt nu verder uitgewerkt om tot een omgevingsvergunningsaanvraag te komen.

TML is mee verantwoordelijk voor de studie van de verkeersafwikkeling in de verschillende varianten en voor de verdere studie van het voorkeursalternatief. Hierbij analyseren we uitgebreid de verschillende kruispunten en de uitwisseling tussen de verschillende routes en nemen we de leiding voor de verkeerssimulaties op macro- en microniveau.

Meer informatie vind je op de website van Wegen en Verkeer.
Beeld: www.wegenenverkeer.be

Periode

Van 2020 tot 2024

Opdrachtgever

AWV Antwerpen

Partners

SBE, Antea, DenS

Ons team

Ruben Corthout, Rodric Frederix, Roeland Vandenberghe, Jeroen Vanbiervliet
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign