Betrouwbare integriteit en authenticiteit voor wegtoepassingen (TIARA)
23037
Van 2024 tot 2025
Het TIARA-project helpt nationale wegbeheerders bij het opzetten van een betrouwbare en veilige data-infrastructuur voor nieuwe bedrijfsmodellen, met waarborging van de privacy. TML ondersteunt het consortium met het onderzoeken van privacyaspecten en biedt aanbevelingen voor transparantie en vertrouwen in het datagebruik.
Het TIARA-project (betrouwbare integriteit en authenticiteit voor wegtoepassingen, Trusted Integrity and Authenticity for Road Applications) wil de nationale wegbeheerders of NWB’s meer inzicht geven in wat nodig is om een betrouwbare en veilige data-infrastructuur te realiseren. Dankzij de beschikbare gegevens kunnen weggebruikers en NWB’s profiteren van nieuwe bedrijfsmodellen, maar om deze voordelen te kunnen bieden, moet de data-infrastructuur betrouwbaar en vertrouwd zijn - d.w.z., veilig - met de garantie dat de privacy van alle belanghebbenden gewaardborgd is.
Sinds de start van het C-Roads Platform zijn er verschillende ITS-programma's uitgerold en werd vastgesteld dat NWB’s enkele sleutelmomenten moeten begrijpen voordat ze deze systemen op grotere schaal kunnen implementeren. Het TIARA-project is ontworpen om de twee belangrijkste gebieden van vertrouwen en privacy in C-ITS-toepassingen aan te pakken. Het eerste onderwerp, vertrouwen, betreft inzicht in de implementatie van vertrouwensmodellen die C-ITS-gegevens kunnen beschermen. Het tweede onderwerp, privacy, betreft inzicht in de impact van verwerkte persoonsgegevens van gebruikers, inclusief locatie. Er zijn drie brede onderzoeksgebieden geïdentificeerd:
TML ondersteunt het consortium bij het onderzoeken van alle relevante privacyaspecten met praktische aanbevelingen op het gebied van transparantie en vertrouwen rond datagebruik door weggebruikers en -beheerders, waardoor zowel rechtmatig als verantwoord gedrag wordt gewaarborgd. Het gaat hierbij om openheid van het primaire en secundaire gebruik van alle soorten data, informatie, patronen en kenmerken die herleidbaar zijn tot weggebruikers en daarom beschermd moeten worden.
Interesse in het onderwerp? Lees ons artikel over Floating Car Data in de Verkeersspecialist onder "Persartikels" hiernaast.
Het TIARA-project (betrouwbare integriteit en authenticiteit voor wegtoepassingen, Trusted Integrity and Authenticity for Road Applications) wil de nationale wegbeheerders of NWB’s meer inzicht geven in wat nodig is om een betrouwbare en veilige data-infrastructuur te realiseren. Dankzij de beschikbare gegevens kunnen weggebruikers en NWB’s profiteren van nieuwe bedrijfsmodellen, maar om deze voordelen te kunnen bieden, moet de data-infrastructuur betrouwbaar en vertrouwd zijn - d.w.z., veilig - met de garantie dat de privacy van alle belanghebbenden gewaardborgd is.
Sinds de start van het C-Roads Platform zijn er verschillende ITS-programma's uitgerold en werd vastgesteld dat NWB’s enkele sleutelmomenten moeten begrijpen voordat ze deze systemen op grotere schaal kunnen implementeren. Het TIARA-project is ontworpen om de twee belangrijkste gebieden van vertrouwen en privacy in C-ITS-toepassingen aan te pakken. Het eerste onderwerp, vertrouwen, betreft inzicht in de implementatie van vertrouwensmodellen die C-ITS-gegevens kunnen beschermen. Het tweede onderwerp, privacy, betreft inzicht in de impact van verwerkte persoonsgegevens van gebruikers, inclusief locatie. Er zijn drie brede onderzoeksgebieden geïdentificeerd:
- Vertrouwen in C-ITS-toepassingen om praktische begeleiding te ontwikkelen voor de implementatie van public key-infrastructuur (PKI) voor C-Roads.
- Juridische en ethische gevolgen voor NWB’s bij het gebruik van C-ITS-gegevens, en hoe deze de rol van NWB’s veranderen.
- Privacy-impact van de verwerkte locatiegegevens van weggebruikers en aanbevelingen om het behoud van locatieprivacy voor NWB’s te verbeteren.
TML ondersteunt het consortium bij het onderzoeken van alle relevante privacyaspecten met praktische aanbevelingen op het gebied van transparantie en vertrouwen rond datagebruik door weggebruikers en -beheerders, waardoor zowel rechtmatig als verantwoord gedrag wordt gewaarborgd. Het gaat hierbij om openheid van het primaire en secundaire gebruik van alle soorten data, informatie, patronen en kenmerken die herleidbaar zijn tot weggebruikers en daarom beschermd moeten worden.
Interesse in het onderwerp? Lees ons artikel over Floating Car Data in de Verkeersspecialist onder "Persartikels" hiernaast.