Context Aware Control (ConACon)
18018
Van 2019 tot 2021
Het project ConACon richtte zich op systemen voor machines en voertuigen die moeten functioneren onder variabele omstandigheden. TML onderzocht de mobiliteitsaspecten, met focus op de impact van verbeterde voertuigcontrole op verkeersmodellering, congestiebeperking en energiegebruik, en onderzocht de integratie in een breder verkeersmanagementkader.
Het project ConACon (Context Aware Control) richtte zich op fabrikanten van machines, voertuigen en onderdelen die systemen ontwikkelen die in variabele omstandigheden moeten kunnen functioneren. Daarnaast richtten we ons op de hieraan gerelateerde programmatuur en de betrokken dienstverleners. De variabele omstandigheden maken dat de prestaties van de controller ook variabel zijn, waardoor een optimale prestatie enkel bekomen kan worden door de parameters van de controller daarmee in overeenstemming te brengen. Daarom is er nood aan meer contextgevoelige controle.
Binnen dit project focuste TML zich specifiek op de mobiliteitsaspecten. Daartoe beoordeelden we de impact van een verbeterde voertuigcontrole (met of zonder autonoom rijden) op verkeersmodellering, congestiebeperking, energiegebruik en aandacht van de bestuurder. Daarnaast bestudeerden we de integratie ervan in een uitgebreider verkeersmanagementkader.
Actueel:
ConACon werd genomineerd voor de Vlaamse verkeersveiligheidsprijs 2020.
Naar aanleiding van deze nominatie maakte het VSV een filmpje over ConACon.
Het project ConACon (Context Aware Control) richtte zich op fabrikanten van machines, voertuigen en onderdelen die systemen ontwikkelen die in variabele omstandigheden moeten kunnen functioneren. Daarnaast richtten we ons op de hieraan gerelateerde programmatuur en de betrokken dienstverleners. De variabele omstandigheden maken dat de prestaties van de controller ook variabel zijn, waardoor een optimale prestatie enkel bekomen kan worden door de parameters van de controller daarmee in overeenstemming te brengen. Daarom is er nood aan meer contextgevoelige controle.
Binnen dit project focuste TML zich specifiek op de mobiliteitsaspecten. Daartoe beoordeelden we de impact van een verbeterde voertuigcontrole (met of zonder autonoom rijden) op verkeersmodellering, congestiebeperking, energiegebruik en aandacht van de bestuurder. Daarnaast bestudeerden we de integratie ervan in een uitgebreider verkeersmanagementkader.
Actueel:
ConACon werd genomineerd voor de Vlaamse verkeersveiligheidsprijs 2020.
Naar aanleiding van deze nominatie maakte het VSV een filmpje over ConACon.