Kosten-batenanalyse van fietsen in de Benelux en Noordrijn-Westfalen
22026
2022
TML onderzocht de kosten en baten van fietsen in de Benelux en Noordrijn-Westfalen door middel van een kosten-batenanalyse. Hierbij vergeleken we de sociale kosten en baten van verschillende vervoerswijzen en pasten we deze analyse toe op een mogelijke fietssnelweg tussen Aarlen en Luxemburg, waarbij we de impact van drie fietstypes (traditionele fiets, e-bike en speedpedelec) in kaart brachten.
TML onderzocht de kosten en baten van fietsen in de Benelux en Noordrijn-Westfalen (NRW). We vergeleken eerst de sociale kosten en baten van verschillende vormen van passagierstransport, met name de fiets, auto, bus en trein. Daarna berekenden we deze sociale kosten en baten voor een praktische gevalsstudie: de aanleg van een mogelijk fietssnelweg tussen Aarlen en Luxemburg. De totale sociale kosten en baten werden gedefinieerd als de som van de private kosten en baten (deze van de gebruiker) en de externe effecten (de kosten en baten voor de rest van de maatschappij). We deden dit voor drie verschillende fietstypes (traditionele fiets, e-bike en speedpedelec), de auto, de bus en de trein.
Op basis van een kosten-batenanalyse (KBA) toonde TML aan dat de fiets de meest voordelige vervoerswijze is. Elke verplaatsing met de fiets levert een netto welvaartswinst op, in tegenstelling tot de auto, die voor elke afgelegde kilometer een sociale kost veroorzaakt. De voordelen van fietsen zijn hoofdzakelijk gezondheidsvoordelen: regelmatig fietsen leidt tot minder ziekte en verlaagt het risico op vroege sterfte. Omdat fietsers gezonder zijn, leiden ze tot besparingen voor de sociale zekerheid. Bovendien is een fietsende medewerker productiever dan iemand die niet regelmatig beweegt. Omdat de waarde van arbeidsproductiviteit vrij hoog is in de Benelux-NRW-regio, zijn de daaruit volgende productiviteitswinsten het grootste gezondheidsvoordeel.
We toonden ook aan dat er voldoende potentieel is voor een internationale fietssnelweg tussen Aarlen en Luxemburg. De realisatie van zo’n fietssnelweg door de optimalisatie van de bestaande infrastructuur zou tot negen keer meer maatschappelijke baten dan kosten leiden.
De studie eindigde met verschillende beleidsaanbevelingen. Deze zullen we overdragen aan de beleidsmakers van de verschillende regio’s om het fietsbeleid in elke regio verder te versterken. Ook zal de studie een belangrijk deel uitmaken van de Fiets Roadmap die het Generaal Secretariaat van de Benelux ontwikkelt voor het verder promoten van fietsgebruik in de regio.
Een artikel hierover verscheen in de Luxemburgse pers.
TML onderzocht de kosten en baten van fietsen in de Benelux en Noordrijn-Westfalen (NRW). We vergeleken eerst de sociale kosten en baten van verschillende vormen van passagierstransport, met name de fiets, auto, bus en trein. Daarna berekenden we deze sociale kosten en baten voor een praktische gevalsstudie: de aanleg van een mogelijk fietssnelweg tussen Aarlen en Luxemburg. De totale sociale kosten en baten werden gedefinieerd als de som van de private kosten en baten (deze van de gebruiker) en de externe effecten (de kosten en baten voor de rest van de maatschappij). We deden dit voor drie verschillende fietstypes (traditionele fiets, e-bike en speedpedelec), de auto, de bus en de trein.
Op basis van een kosten-batenanalyse (KBA) toonde TML aan dat de fiets de meest voordelige vervoerswijze is. Elke verplaatsing met de fiets levert een netto welvaartswinst op, in tegenstelling tot de auto, die voor elke afgelegde kilometer een sociale kost veroorzaakt. De voordelen van fietsen zijn hoofdzakelijk gezondheidsvoordelen: regelmatig fietsen leidt tot minder ziekte en verlaagt het risico op vroege sterfte. Omdat fietsers gezonder zijn, leiden ze tot besparingen voor de sociale zekerheid. Bovendien is een fietsende medewerker productiever dan iemand die niet regelmatig beweegt. Omdat de waarde van arbeidsproductiviteit vrij hoog is in de Benelux-NRW-regio, zijn de daaruit volgende productiviteitswinsten het grootste gezondheidsvoordeel.
We toonden ook aan dat er voldoende potentieel is voor een internationale fietssnelweg tussen Aarlen en Luxemburg. De realisatie van zo’n fietssnelweg door de optimalisatie van de bestaande infrastructuur zou tot negen keer meer maatschappelijke baten dan kosten leiden.
De studie eindigde met verschillende beleidsaanbevelingen. Deze zullen we overdragen aan de beleidsmakers van de verschillende regio’s om het fietsbeleid in elke regio verder te versterken. Ook zal de studie een belangrijk deel uitmaken van de Fiets Roadmap die het Generaal Secretariaat van de Benelux ontwikkelt voor het verder promoten van fietsgebruik in de regio.
Een artikel hierover verscheen in de Luxemburgse pers.
Periode
2022Opdrachtgever
Secretariaat-Generaal van de BeneluxPartners
FOD Mobiliteit en Transport (Belgium)Departement Mobiliteit & Openbare werken (Flanders)
Service Public Wallonie, Mobilité et Infrastructures (Wallonia)
Brussel Mobiliteit (Brussels)
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (the Netherlands)
Ministère de la Mobilité et des Travaux publics (G.D. Luxembourg)
Ministerium für Verkehr des Landes Nordrhein-Westfalen