Effectbeoordeling gewichten en afmetingen van zware voertuigen
22072
Van 2022 tot 2024
Er staat een revisie op til van de bestaande Europese richtlijn rond gewichten en afmetingen van zware wegvoertuigen. TML ontwikkelde een rekenmodel dat de effecten van 15 beleidsmaatregelen op uitstoot, veiligheid en infrastructuur evalueert, volgens de richtlijnen van de Europese Commissie, met belangrijke bijdragen aan de berekening van de milieueffecten en economische modellering.
Voor de periode 2025 - 2050 werd een rekenmodel bestaande uit verschillende modules voor uitstoot, veiligheid en infrastructuur opgesteld. Het model werkt op basis van transportvolumes en elasticiteiten, waarmee de effecten van de verschillende beleidsmaatregelen werden uitgewerkt en becijferd, om zo tot een complete kosten-batenanalyse (KBA) te komen. Daarbij werden de standaardmethodes van de Europese Commissie (Better Regulation Guidelines) opgevolgd.
TML coördineerde het project inhoudelijk en werkte mee aan de detailuitwerking van alle beleidsmaatregelen. Ook waren we verantwoordelijk voor de berekening van de milieueffecten en leverden we een belangrijke bijdrage aan de economische modellering.
Voor de periode 2025 - 2050 werd een rekenmodel bestaande uit verschillende modules voor uitstoot, veiligheid en infrastructuur opgesteld. Het model werkt op basis van transportvolumes en elasticiteiten, waarmee de effecten van de verschillende beleidsmaatregelen werden uitgewerkt en becijferd, om zo tot een complete kosten-batenanalyse (KBA) te komen. Daarbij werden de standaardmethodes van de Europese Commissie (Better Regulation Guidelines) opgevolgd.
TML coördineerde het project inhoudelijk en werkte mee aan de detailuitwerking van alle beleidsmaatregelen. Ook waren we verantwoordelijk voor de berekening van de milieueffecten en leverden we een belangrijke bijdrage aan de economische modellering.