HIGH-TOOL (high-level strategisch transportmodel)

11.33
Van 2013 tot 2016
Het HIGH-TOOL-project ontwikkelde een strategisch transportmodel voor de beoordeling van de economische, sociale en ecologische effecten van vervoersbeleid, gebaseerd op Europese beleidsdoelstellingen en eerdere onderzoeksprojecten. TML leidde het werkpakket over gebruikersnoden en leverde de milieu- en veiligheidsmodules op.


In het HIGH-TOOL-project ontwikkelde het projectteam een hoogwaardig, gratis en transparant strategisch transportmodel.Het model is bedoeld voor de beoordeling van economische, sociale en ecologische effecten van vervoersbeleid.


De in- en uitvoerindicatoren waren gebaseerd op de beleidsdoelstellingen van het Witboek 2011 en de roadmap voor de overgang naar een koolstofarme economie in 2050. Hierbij dienden de Europese Richtlijnen rond effectenbeoordelingen als belangrijke referentie voor het bepalen van de uitvoervariabelen van het model.

Het HIGH-TOOL-model werd vooral gebaseerd op vergelijkingen en elasticiteiten ontwikkeld in eerdere onderzoeksprojecten. Het model diende als instrument om voorselecties te maken van beleidsopties die dan verder geëvalueerd konden worden door meer gedetailleerde modellen zoals
TRANS-TOOLS en TREMOVE.

TML was een van de belangrijkste partners in het consortium en leidde het werkpakket over de gebruikersnoden. We waren verantwoordelijk voor de oplevering van de milieu- en veiligheidsmodules.

Periode

Van 2013 tot 2016

Opdrachtgever

Europese Commissie

Partners

Karlsruhe Institute of Technology (Project Coordinator) (DE), MCRIT (ES), TNO (NL), MKmetric (DE), Panteia BV (NL), Significance (NL), Fömterv Mérnöki Tervezö (HU)

Ons team

Kristof Carlier, Ruben Corthout, Kris Vanherle, Joko Purwanto
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign