Hiatenanalyse van een emissievrije auto-industrie
24010
2024
De auto-industrie maakt een grote transitie naar emissievrije voertuigen om de doelen van de Europese Klimaatwet te behalen. TML voert een hiatenanalyse uit om beleidsmakers te adviseren over de voorwaarden en stappen om de overstap naar elektrische voertuigen te versnellen, met praktische aanbevelingen voor investeringen en regelgeving.
De auto-industrie maakt een van haar grootste veranderingen ooit door. Om te voldoen aan de doelen van de Europese Klimaatwet moet de industrie snel overschakelen op emissievrije voertuigen (zero-emission vehicles, ZEV’s), zoals elektrische auto's. Deze verandering brengt grote aanpassingen in productie, verkoop en gebruik met zich mee, terwijl nieuw overheidsbeleid de overstap naar elektrische voertuigen stimuleert en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen vermindert.
Om te begrijpen wat de Europese automarkt nodig heeft om succesvol over te schakelen naar e-mobiliteit, heeft TML een gap-analyse uitgevoerd waarin de uitdagingen voor Europa’s overgang naar emissievrije voertuigen zijn onderzocht. De analyse richtte zich op twee aspecten:
Belangrijkste uitdagingen:
Beleidsopties:
Om deze uitdagingen aan te pakken, is gecoördineerd beleid nodig in de vier gebieden:
Samenvattend: Het bereiken van de emissievrije nieuwe auto’s en bestelwagens tegen 2035 vereist onmiddellijke beleidsimplementatie op het gebied van netmodernisering, uitbreiding van infrastructuur, kostenverlaging voor ZEV’s en veilige toeleveringsketens. Gecoördineerde EU-acties kunnen de adoptie van emissievrije voertuigen versnellen en de klimaatdoelstellingen ondersteunen.
De auto-industrie maakt een van haar grootste veranderingen ooit door. Om te voldoen aan de doelen van de Europese Klimaatwet moet de industrie snel overschakelen op emissievrije voertuigen (zero-emission vehicles, ZEV’s), zoals elektrische auto's. Deze verandering brengt grote aanpassingen in productie, verkoop en gebruik met zich mee, terwijl nieuw overheidsbeleid de overstap naar elektrische voertuigen stimuleert en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen vermindert.
Om te begrijpen wat de Europese automarkt nodig heeft om succesvol over te schakelen naar e-mobiliteit, heeft TML een gap-analyse uitgevoerd waarin de uitdagingen voor Europa’s overgang naar emissievrije voertuigen zijn onderzocht. De analyse richtte zich op twee aspecten:
- Aan welke voorwaarden moet Europa voldoen om in 2035 met succes over te schakelen op emissievrije voertuigen?
- Welke belangrijke kantelmomenten zullen deze verschuiving versnellen, waardoor elektrische voertuigen meer gangbaar worden?
Belangrijkste uitdagingen:
- Elektriciteitsnet: Beheer van piekbelasting, gebrek aan een goed kader en infrastructuur voor slim en bidirectioneel (V2G) laden en moeilijkheden bij de integratie van hernieuwbare energie.
- Betaalbaarheid: Hoge aanschafkosten en te hoge prijzen voor publiek laden.
- Laadinfrastructuur: Tekorten, vooral in landelijke gebieden, en onderontwikkelde netwerken voor snel laden en waterstoftankstations.
- Batterij-toeleveringsketen: Grote afhankelijkheid van geïmporteerde materialen, hoge productiekosten door hoge energieprijzen en onvoldoende recyclage-infrastructuur.
Beleidsopties:
Om deze uitdagingen aan te pakken, is gecoördineerd beleid nodig in de vier gebieden:
- Elektriciteitsnet: Investeer in de modernisering van het elektriciteitsnet en stimuleer bidirectioneel laden om aan de vraag naar elektrische voertuigen te kunnen voldoen.
- Betaalbaarheid: Optimaliseer financiële steun voor instapmodellen van emissievrije voertuigen en harmoniseer de tarieven voor publiek en privé opladen.
- Laadinfrastructuur: Breid snelle laadinfrastructuur uit, accommodeer de installatie van private laadpunten, stel lokale en dynamische doelen voor openbare laadinfrastructuur en standaardiseer de laadtechnologie.
- Batterij-toeleveringsketen: Diversifieer de import van grondstoffen, verbeter recyclage en investeer in onderzoek naar en ontwikkeling van kostenefficiënte batterij-innovaties.
Samenvattend: Het bereiken van de emissievrije nieuwe auto’s en bestelwagens tegen 2035 vereist onmiddellijke beleidsimplementatie op het gebied van netmodernisering, uitbreiding van infrastructuur, kostenverlaging voor ZEV’s en veilige toeleveringsketens. Gecoördineerde EU-acties kunnen de adoptie van emissievrije voertuigen versnellen en de klimaatdoelstellingen ondersteunen.