Projecten en artikels van Christophe Heyndrickx
-
Christophe Heyndrickx
OnderzoekerChristophe Heyndrickx, bio-ingenieur in landbouw- en milieueconomie met een master in advanced economics, behaalde een doctoraat in economie op het gebied van transport, energie en stadsontwikkeling. Hij heeft ervaring als projectleider van grote EU- en nationale projecten en is betrokken bij modelontwikkeling op nationaal en Europees niveau. Bij TML werkt hij aan algemeen-evenwichtsmodellen en analyseert hij sociale, milieu- en transporteconomische indicatoren voor duurzame ontwikkeling. Zijn expertise omvat klimaatadaptatie in transport, openbaarvervoerplanning, kilometerheffing en infrastructuuranalyses.

Onderzoek naar een sturende mobiliteitsfiscaliteit
TML onderzocht welke factoren de mobiliteitskeuzes van Vlamingen sturen.

Innovatiecyclus luchtverkeersmanagement
Hoe kan de Europese Commissie luchtverkeer (beter) beheren?

Verkeerslichtenregelingen: een overzicht
Een overzicht van alle verkeerslichtenregelingen die TML uitwerkte.

Verschuiven van lasten op arbeid naar rekeningrijden
Wat zijn de effecten van mogelijke scenario’s voor vergroening van de fiscaliteit (in casu rekeningrijden voor personenwagens)?

NEUJOBS
Werkgelegenheid 2025: Hoe zullen veelvoudige veranderingen de Europese arbeidsmarkt beïnvloeden?

Complex Project Noord-Zuid Limburg
TML voerde een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit van verschillende projectalternatieven.

Inrichtingsstudie De Bieshoek
TML stond in voor de analyse van de mobiliteitsaspecten en voerde een quickscan maatschappelijke kosten-batenanalyse uit voor dit project.

SMARTA
Hoe kunnen we meer inzetten op duurzame en innovatieve mobiliteitsoplossingen in rurale gebieden?

Impactstudies SmartMove
TML onderbouwde samen met de Université Saint-Louis – Bruxelles de slimme kilometerheffing van de Brusselse Regering. In onze impactstudie (NL en FR) bestudeerden we de effecten op de mobiliteit en externe kosten van transport, budgettaire effecten en sociaaleconomische effecten.

Hiatenanalyse van een emissievrije auto-industrie
Hoe kan Europa tegen 2035 met succes overschakelen op emissievrije voertuigen?

ITACA
Het ITACA-project wilde inzicht verwerven in de stimulerende en remmende factoren voor de opname van nieuwe technologieën in luchtverkeersmanagement.

Impact Monitor – Horizon Europe
TML werkt mee aan de ontwikkeling van een kader en instrumentarium voor technologie- en beleidsbeoordeling van de ecologische, economische en maatschappelijke effecten van Europees onderzoek en innovatie in de luchtvaart.

MKBA R0 Noord
TML voerde een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit van het noordelijke deel van de Ring rond Brussel (R0).

REFIT
We verbeterden en testten duurzaamheidsindicatoren en modellen ten aanzien van Europese transportbeleidskeuzes.
ISEEM
We werkten mee aan de ontwikkeling en implementatie van een geïntegreerd ruimtelijk-economisch-ecologisch model voor België.

SUSTRUS
We ontwikkelden een ruimtelijk-economisch-ecologisch model ter ondersteuning van het duurzaamheidsbeleid van Rusland.

Kilometerheffing
Wat zouden de gevolgen zijn van een kilometerheffing voor vrachtwagens in Vlaanderen?

ICEWIN
Wat zijn de economische effecten van transportonderbrekingen in de Baltische Zee wegens ijswinters?

ECCONET
Wat zijn de effecten van klimaatverandering op het binnenlandse waterwegennetwerk?

ISEEM-Benelux
We ontwierpen een geïntegreerd, regionaal economisch model voor de Benelux.

E40 - Haspengouw
We voerden een MKBA uit voor de verbinding tussen Sint-Truiden (Haspengouw) en de E40.

Update van de elasticiteiten in het HERMIN-model
We identificeerden en aggregeerden de elasticiteiten van spillover effecten door input-output verbanden en externaliteiten in de belangrijkst sectoren die co-financiering krijgen in het EU-cohesiebeleid.

I-C-EU
Wat is de impact van transportinfrastructuur op het internationale concurrentievermogen van Europa?

ToPDAd
We ontwikkelden innovatieve socio-economische methoden en modellen om een impactanalyse van regionaal adaptatiebeleidmogelijk te maken.

Reboundeffecten van milieumaatregelen
Wat zijn de indirecte effecten van milieumaatregelen?

Evaluatie van de maatregelen voor CO2-voorschriften voor lichte vrachtvoertuigen na 2020
TML lichtte mogelijke ontwerpopties door voor de CO2-voorschriften voor auto's en lichte vrachtvoertuigen.

Impact kilometerheffing vrachtwagens op Belgische voedingsindustrie
Wat zijn de directe kosten en economische impact van de kilometerheffing voor vrachtwagens op de voedingsindustrie?
Basisbereikbaarheid bij het Vlaamse stads- en streekvervoer
We steunden de Vlaamse Regering bij de onderbouwing en financiering van het kernnet en bredere marktwerking van het aanvullend net.

Optimalisatie en MKBA spoorverbinding Gent-Terneuzen
TML werkte mee aan een prognose tot 2030 van de transportvolumes per spoor in havens van Terneuzen en Gent, ter voorbereiding van een analyse van de beschikbare capaciteit op het spoor, en een MKBA.

Kilometerheffing personenwagens
Wegenheffing personenwagens in Vlaanderen: het langverwachte rapport met cijfers. TML droeg vooral bij aan de tarificatie, de technologie en handhaving, het sociaal verantwoord beleid en de monitoring.

EPOC 2030-2050: Energietransitiemodellen voor België met als tijdshorizonten 2030 en 2050
TML werkt mee aan energietransitiemodellen voor België met als tijdshorizonten 2030 en 2050.

Vlaamse Knooppuntenmonitor
Kunnen we een instrument uitwerken voor kwantitatieve analyse van de mobiliteit in de Vlaamse vervoersknooppunten?

MKBA verduurzaming spoorvervoer
Welke maatschappelijke kosten en baten heeft een verduurzaming van het spoorvervoer, door verdere elektrificatie van het Belgische spoorwegnet of vervanging van dieseltractie door andere, duurzame vervoerswijzen?

MKBA 3RX
Dit rapport is een update van de MKBA voor het 3RX-project. De nieuwe berekeningen leiden tot een verbetering van de algemene baten-kostenverhouding. Het resultaat is echter nog steeds negatief.

Vergroening federale fiscaliteit
Welke opties zijn er om het federale belastingsysteem op milieuvriendelijke(re) wijze te hervormen?

Vlaamse kilometerheffing voor het goederenvervoer
We bestuderen de vergroening en verruiming van de kilometerheffing voor het goederenvervoer in Vlaanderen.

Financiering van luchtverkeersmanagement
Op welke alternatieve manieren kunnen we luchtverkeer in Europa financieren?

Mobiliteitsbudget Hasselt-Leuven
Hoe kunnen we het gebruik van een waaier aan mobiliteitsdiensten stimuleren via een mobiliteitsbudget voor stadsbewoners?

Actualisatie scheepvaartrechten
TML herziet de scheepvaartrechten in Vlaanderen.

Notitie advies vrachtwagenheffing tariefstructuur en notitie tarieferosie
In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ging TML na of voorgestelde tariefstructuren voldoen aan de eisen van de herziene Eurovignetrichtlijn. TML keek kritisch naar tarieferosie en deed voorstellen hieromtrent.
Distributieve effecten van een regionale kilometerheffing in Vlaanderen
Tegenstanders van rekeningrijden uiten vaak hun bezorgdheid over de billijkheid van dit systeem. Op basis van een uitgebreide studie tonen wij aan dat de kosten en baten vooral afhangen van het profiel van de autogebruiker en niet van het inkomen, zodat huishoudens met een gemiddeld autogebruik over het algemeen voordeel hebben.

TML TALK #7 2021: jaar van het spoor?
Stationsomgevingen, cargo en personenvervoer in een vergelijkend perspectief.