Projecten en artikels van Christophe Heyndrickx

22057

Onderzoek naar een sturende mobiliteitsfiscaliteit

TML onderzocht welke factoren de mobiliteitskeuzes van Vlamingen sturen.

24103

Innovatiecyclus luchtverkeersmanagement

Hoe kan de Europese Commissie luchtverkeer (beter) beheren?

verkeerslichten

Verkeerslichtenregelingen: een overzicht

Een overzicht van alle verkeerslichtenregelingen die TML uitwerkte.

15092_rescale

Verschuiven van lasten op arbeid naar rekeningrijden

Wat zijn de effecten van mogelijke scenario’s voor vergroening van de fiscaliteit (in casu rekeningrijden voor personenwagens)?

logo Neujobs

NEUJOBS

Werkgelegenheid 2025: Hoe zullen veelvoudige veranderingen de Europese arbeidsmarkt beïnvloeden?

Coverbeeld Noord-Zuid Limburg

Complex Project Noord-Zuid Limburg

TML voerde een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit van verschillende projectalternatieven.

Inrichtingsstudie De Bieshoek

Inrichtingsstudie De Bieshoek

TML stond in voor de analyse van de mobiliteitsaspecten en voerde een quickscan maatschappelijke kosten-batenanalyse uit voor dit project.

veldweg

SMARTA

Hoe kunnen we meer inzetten op duurzame en innovatieve mobiliteitsoplossingen in rurale gebieden?

Smartmove_web

Impactstudies SmartMove

TML onderbouwde samen met de Université Saint-Louis – Bruxelles de slimme kilometerheffing van de Brusselse Regering. In onze impactstudie (NL en FR) bestudeerden we de effecten op de mobiliteit en externe kosten van transport, budgettaire effecten en sociaaleconomische effecten.

24010

Hiatenanalyse van een emissievrije auto-industrie

Hoe kan Europa tegen 2035 met succes overschakelen op emissievrije voertuigen?

luchthaven Munchen - @Pixabay RitaE

ITACA

Het ITACA-project wilde inzicht verwerven in de stimulerende en remmende factoren voor de opname van nieuwe technologieën in luchtverkeersmanagement.

Impact Monitor – Horizon Europe

Impact Monitor – Horizon Europe

TML werkt mee aan de ontwikkeling van een kader en instrumentarium voor technologie- en beleidsbeoordeling van de ecologische, economische en maatschappelijke effecten van Europees onderzoek en innovatie in de luchtvaart.

18074

MKBA R0 Noord

TML voerde een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit van het noordelijke deel van de Ring rond Brussel (R0).

refit

REFIT

We verbeterden en testten duurzaamheidsindicatoren en modellen ten aanzien van Europese transportbeleidskeuzes.

ISEEM

ISEEM

We werkten mee aan de ontwikkeling en implementatie van een geïntegreerd ruimtelijk-economisch-ecologisch model voor België.

Sustrus

SUSTRUS

We ontwikkelden een ruimtelijk-economisch-ecologisch model ter ondersteuning van het duurzaamheidsbeleid van Rusland.

selectionArtboard1-ws

Kilometerheffing

Wat zouden de gevolgen zijn van een kilometerheffing voor vrachtwagens in Vlaanderen?

08_19

ICEWIN

Wat zijn de economische effecten van transportonderbrekingen in de Baltische Zee wegens ijswinters?

schip binnenvaart

ECCONET

Wat zijn de effecten van klimaatverandering op het binnenlandse waterwegennetwerk?

TML185s

ISEEM-Benelux

We ontwierpen een geïntegreerd, regionaal economisch model voor de Benelux.

09_36

E40 - Haspengouw

We voerden een MKBA uit voor de verbinding tussen Sint-Truiden (Haspengouw) en de E40.

TML050s

Update van de elasticiteiten in het HERMIN-model

We identificeerden en aggregeerden de elasticiteiten van spillover effecten door input-output verbanden en externaliteiten in de belangrijkst sectoren die co-financiering krijgen in het EU-cohesiebeleid.

vrachtwagen

I-C-EU

Wat is de impact van transportinfrastructuur op het internationale concurrentievermogen van Europa?

11_52

ToPDAd

We ontwikkelden innovatieve socio-economische methoden en modellen om een impactanalyse van regionaal adaptatiebeleidmogelijk te maken.

tabel rebound effecten

Reboundeffecten van milieumaatregelen

Wat zijn de indirecte effecten van milieumaatregelen?

14051

Evaluatie van de maatregelen voor CO2-voorschriften voor lichte vrachtvoertuigen na 2020

TML lichtte mogelijke ontwerpopties door voor de CO2-voorschriften voor auto's en lichte vrachtvoertuigen.

kilometerheffing

Impact kilometerheffing vrachtwagens op Belgische voedingsindustrie

Wat zijn de directe kosten en economische impact van de kilometerheffing voor vrachtwagens op de voedingsindustrie?

informatiebord busstation

Basisbereikbaarheid bij het Vlaamse stads- en streekvervoer

We steunden de Vlaamse Regering bij de onderbouwing en financiering van het kernnet en bredere marktwerking van het aanvullend net.

spoor Gent-Terneuzen

Optimalisatie en MKBA spoorverbinding Gent-Terneuzen

TML werkte mee aan een prognose tot 2030 van de transportvolumes per spoor in havens van Terneuzen en Gent, ter voorbereiding van een analyse van de beschikbare capaciteit op het spoor, en een MKBA.

file personenwagens

Kilometerheffing personenwagens

Wegenheffing personenwagens in Vlaanderen: het langverwachte rapport met cijfers. TML droeg vooral bij aan de tarificatie, de technologie en handhaving, het sociaal verantwoord beleid en de monitoring.

electrische wagen

EPOC 2030-2050: Energietransitiemodellen voor België met als tijdshorizonten 2030 en 2050

TML werkt mee aan energietransitiemodellen voor België met als tijdshorizonten 2030 en 2050.

Containers haven van Antwerpen - Afbeelding van HesselVisser op Pixabay

Vlaamse Knooppuntenmonitor

Kunnen we een instrument uitwerken voor kwantitatieve analyse van de mobiliteit in de Vlaamse vervoersknooppunten?

spoorweg

MKBA verduurzaming spoorvervoer

Welke maatschappelijke kosten en baten heeft een verduurzaming van het spoorvervoer, door verdere elektrificatie van het Belgische spoorwegnet of vervanging van dieseltractie door andere, duurzame vervoerswijzen?

SCBA 3RX

MKBA 3RX

Dit rapport is een update van de MKBA voor het 3RX-project. De nieuwe berekeningen leiden tot een verbetering van de algemene baten-kostenverhouding. Het resultaat is echter nog steeds negatief.

ecofiscaliteit

Vergroening federale fiscaliteit

Welke opties zijn er om het federale belastingsysteem op milieuvriendelijke(re) wijze te hervormen?

goederenvervoer

Vlaamse kilometerheffing voor het goederenvervoer

We bestuderen de vergroening en verruiming van de kilometerheffing voor het goederenvervoer in Vlaanderen.

Financiering van luchtverkeersmanagement

Financiering van luchtverkeersmanagement

Op welke alternatieve manieren kunnen we luchtverkeer in Europa financieren?

Mobiliteitsbudget Hasselt-Leuven

Mobiliteitsbudget Hasselt-Leuven

Hoe kunnen we het gebruik van een waaier aan mobiliteitsdiensten stimuleren via een mobiliteitsbudget voor stadsbewoners?

23042

Actualisatie scheepvaartrechten

TML herziet de scheepvaartrechten in Vlaanderen.

23045

Notitie advies vrachtwagenheffing tariefstructuur en notitie tarieferosie

In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ging TML na of voorgestelde tariefstructuren voldoen aan de eisen van de herziene Eurovignetrichtlijn. TML keek kritisch naar tarieferosie en deed voorstellen hieromtrent.

change

Distributieve effecten van een regionale kilometerheffing in Vlaanderen

Tegenstanders van rekeningrijden uiten vaak hun bezorgdheid over de billijkheid van dit systeem. Op basis van een uitgebreide studie tonen wij aan dat de kosten en baten vooral afhangen van het profiel van de autogebruiker en niet van het inkomen, zodat huishoudens met een gemiddeld autogebruik over het algemeen voordeel hebben.

TMLTALKS7_web

TML TALK #7 2021: jaar van het spoor?

Stationsomgevingen, cargo en personenvervoer in een vergelijkend perspectief.

© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign