MER AX Brugge-Westkapelle

05.08
Van 2005 tot 2006
Het project had als doel het opstellen van een kennisgevingsdossier en milieueffectenrapport voor de aanleg van de AX, waarbij meerdere alternatieven moesten worden afgewogen. TML onderzocht de verkeersstromen met een multimodaal verkeersmodel, waarbij verschillende wegverbindingen en alternatieve tracés in de omgeving werden geanalyseerd, evenals de herkomst-bestemmingsmatrix voor toeristisch verkeer.


De belangrijkste doelstelling van dit project was het opmaken van een kennisgevingsdossier en een
milieueffectenrapport voor het plan inzake de aanleg van de AX. Er waren voor de realisatie van de AX nog geen concrete ontwerpen beschikbaar en er moesten meerdere alternatieven worden afgewogen.

TML heeft de verkeersstromen op de gerealiseerde AX en het wegennet in de omgeving onderzocht met het multimodaal verkeersmodel, zowel voor maatgevende werkdagen als voor toeristische topdagen. De herkomst-bestemmingsmatrix voor het toeristisch verkeer is door TML berekend. Hierbij werd het geheel van de nieuwe wegverbinding bekeken, maar ook drie alternatieve wegtracés onder Westkapelle, twee alternatieve wegtracés tussen de N31 en het Boudewijnkanaal, plus verschillende types van aansluitingscomplexen op de N49 en op de N31.

Er werd hierbij rekening gehouden met de uitspraken in de streefbeeldstudie voor de AX en in het Strategisch Plan en de plan-MER voor de Zeebrugse haven.

Periode

Van 2005 tot 2006

Opdrachtgever

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Departement Leefmilieu en Infrastructuur

Partners

WES & Groep Planning (projectcoördinator)

Ons team

Kristof Carlier, Filip Vanhove
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign