MKBA A12
21102
Van 2022 tot 2023
Voor de A12 tussen Wilrijk en Boom stelde TML een rapport op om de maatschappelijke impact van nieuwe weginrichtingen te evalueren, inclusief een sneltram, rekening houdend met verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en geluidsoverlast. TML voerde een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit, waarin de verkeersdoorstroming en veiligheidsverbeteringen werden gekwantificeerd met microsimulaties, en leverde deze in het voorjaar van 2023 aan voor de vergunningsaanvraag.
De A12 tussen Wilrijk en Boom is momenteel een van de drukste en gevaarlijkste steenwegen in Vlaanderen. Om de veiligheid en doorstroming te verbeteren, zijn verschillende nieuwe weginrichtingen ontworpen. Bij de evaluatie van de maatschappelijke impact van deze alternatieven moesten we rekening houden met diverse disciplines, zoals doorstroming en verkeersveiligheid van alle weggebruikers, luchtkwaliteit, geluidsoverlast, woonkwaliteit enz.
TML schreef een rapport waarin we het nulalternatief en drie voorkeursalternatieven kwantitatief waarderen. De maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) was een essentieel onderdeel in de selectie van het finale voorkeursalternatief en werd gebruikt om tot een vergunningsaanvraag te komen.
Deze MKBA vatte de resultaten van verschillende studies tijdens het ontwerpproces samen. TML speelde een belangrijke rol in de evaluatie van de verkeersdoorstroming van de alternatieve weginrichtingen. Mede op basis van de microsimulaties die we in dit kader ontwierpen, werden baten in reistijden gekwantificeerd. Ook de verhoogde verkeersveiligheid waardeerden we op basis van microsimulaties aan de hand van de SSAM-plug-in (Surrogate Safety Assessment Model). Verder strelde Antea een project-MER (milieueffectenrapport) op. Op basis hiervan evalueerden we externe effecten zoals luchtkwaliteit en geluidsoverlast.
We leverden de MKBA op in het voorjaar van 2023. Deze werd toegevoegd aan de finale ontwerpen en de MER, om zo tot een omgevingsvergunning te komen.
De A12 tussen Wilrijk en Boom is momenteel een van de drukste en gevaarlijkste steenwegen in Vlaanderen. Om de veiligheid en doorstroming te verbeteren, zijn verschillende nieuwe weginrichtingen ontworpen. Bij de evaluatie van de maatschappelijke impact van deze alternatieven moesten we rekening houden met diverse disciplines, zoals doorstroming en verkeersveiligheid van alle weggebruikers, luchtkwaliteit, geluidsoverlast, woonkwaliteit enz.
TML schreef een rapport waarin we het nulalternatief en drie voorkeursalternatieven kwantitatief waarderen. De maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) was een essentieel onderdeel in de selectie van het finale voorkeursalternatief en werd gebruikt om tot een vergunningsaanvraag te komen.
Deze MKBA vatte de resultaten van verschillende studies tijdens het ontwerpproces samen. TML speelde een belangrijke rol in de evaluatie van de verkeersdoorstroming van de alternatieve weginrichtingen. Mede op basis van de microsimulaties die we in dit kader ontwierpen, werden baten in reistijden gekwantificeerd. Ook de verhoogde verkeersveiligheid waardeerden we op basis van microsimulaties aan de hand van de SSAM-plug-in (Surrogate Safety Assessment Model). Verder strelde Antea een project-MER (milieueffectenrapport) op. Op basis hiervan evalueerden we externe effecten zoals luchtkwaliteit en geluidsoverlast.
We leverden de MKBA op in het voorjaar van 2023. Deze werd toegevoegd aan de finale ontwerpen en de MER, om zo tot een omgevingsvergunning te komen.