Maatschappelijke kosten-batenanalyse van diverse spoorprojecten
21095
Van 2021 tot 2022
Voor TUC RAIL werden maatschappelijke kosten-batenanalyses uitgevoerd voor drie spoorwegprojecten om financiering aan te vragen van het Connecting Europe Facility. TML beoordeelde de kosten en baten van deze projecten, waaronder de afschaffing van overwegen, de verdubbeling van de spoorcapaciteit op lijn 161 en verbeteringen aan het veiligheidssysteem in de Kennedyspoortunnel, en evalueerde hun maatschappelijke waarde.
Voor TUC RAIL maakten we maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA) voor drie spoorwegprojecten, conform de richtlijnen van het European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency (CINEA). Deze MKBA’s waren noodzakelijk voor het aanvragen van financiering van het Connecting Europe Facility (CEF II). In deze MKBA’s worden alle huidige en toekomstige kosten en baten die een investeringsproject met zich meebrengt, gewaardeerd en geactualiseerd. Dit gaat niet enkel om de kosten en baten voor de gebruikers van de investering, maar ook over de impact op de ruimere omgeving (bv. emissies, geluid).
De eerste MKBA evalueerde de afschaffing van een aantal overwegen op de zogenaamde CORE- en Comprehensive netwerken. De MKBA toont aan dat de afschaffing van de negen overwegen op het Comprehensive netwerk een hoge maatschappelijke waarde heeft. De baten bestaan uit het vermijden van onderhoudskosten aan de overwegen, het vermijden van ongevallen en de realisatie van tijdswinsten voor zowel treinreizigers als wegverkeer. De actuele waarde van deze baten is een stuk hoger dan de waarde van de investeringskosten in vervanginfrastructuur (o.a. tunnels en bruggen) en de emissiekosten door omrijdend verkeer. Voor de 16 overwegen op het CORE-netwerk vinden we echter een maatschappelijke kost, voornamelijk doordat deze overwegen op drukker bereden routes liggen voor het wegverkeer. Er ontstaan dus hogere tijdskosten voor het omrijdend wegverkeer.
De tweede MKBA onderzocht de verdubbeling van de spoorcapaciteit op lijn 161 tussen Watermael en Ottignies. De MKBA toont aan dat dit project een positieve maatschappelijke waarde heeft. Dit betekent dat de actuele waarde van de baten hoger is dan de actuele waarde van alle kosten. De positieve waarde wordt voornamelijk gerealiseerd door een toename in het consumentensurplus. De capaciteitsuitbreiding zorgt namelijk voor een lagere wachttijd voor de treinreizigers. Andere positieve effecten van het project zijn een vermindering van ongevallen en een daling van CO2-emissies en andere polluenten.
De derde MKBA bestudeerde een verbetering van het veiligheidssysteem in de Kennedyspoortunnel. Dit investeringsproject heeft een negatieve netto actuele waarde, wat betekent dat de waarde van de kosten van het project hoger is dan die van de baten. Dit komt voornamelijk door de hoge investeringskosten vanwege de brandveiligheid van de tunnel: een verbeterd veiligheidssysteem kan continuïteit van het verkeer garanderen in geval van een calamiteit.
Voor TUC RAIL maakten we maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA) voor drie spoorwegprojecten, conform de richtlijnen van het European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency (CINEA). Deze MKBA’s waren noodzakelijk voor het aanvragen van financiering van het Connecting Europe Facility (CEF II). In deze MKBA’s worden alle huidige en toekomstige kosten en baten die een investeringsproject met zich meebrengt, gewaardeerd en geactualiseerd. Dit gaat niet enkel om de kosten en baten voor de gebruikers van de investering, maar ook over de impact op de ruimere omgeving (bv. emissies, geluid).
De eerste MKBA evalueerde de afschaffing van een aantal overwegen op de zogenaamde CORE- en Comprehensive netwerken. De MKBA toont aan dat de afschaffing van de negen overwegen op het Comprehensive netwerk een hoge maatschappelijke waarde heeft. De baten bestaan uit het vermijden van onderhoudskosten aan de overwegen, het vermijden van ongevallen en de realisatie van tijdswinsten voor zowel treinreizigers als wegverkeer. De actuele waarde van deze baten is een stuk hoger dan de waarde van de investeringskosten in vervanginfrastructuur (o.a. tunnels en bruggen) en de emissiekosten door omrijdend verkeer. Voor de 16 overwegen op het CORE-netwerk vinden we echter een maatschappelijke kost, voornamelijk doordat deze overwegen op drukker bereden routes liggen voor het wegverkeer. Er ontstaan dus hogere tijdskosten voor het omrijdend wegverkeer.
De tweede MKBA onderzocht de verdubbeling van de spoorcapaciteit op lijn 161 tussen Watermael en Ottignies. De MKBA toont aan dat dit project een positieve maatschappelijke waarde heeft. Dit betekent dat de actuele waarde van de baten hoger is dan de actuele waarde van alle kosten. De positieve waarde wordt voornamelijk gerealiseerd door een toename in het consumentensurplus. De capaciteitsuitbreiding zorgt namelijk voor een lagere wachttijd voor de treinreizigers. Andere positieve effecten van het project zijn een vermindering van ongevallen en een daling van CO2-emissies en andere polluenten.
De derde MKBA bestudeerde een verbetering van het veiligheidssysteem in de Kennedyspoortunnel. Dit investeringsproject heeft een negatieve netto actuele waarde, wat betekent dat de waarde van de kosten van het project hoger is dan die van de baten. Dit komt voornamelijk door de hoge investeringskosten vanwege de brandveiligheid van de tunnel: een verbeterd veiligheidssysteem kan continuïteit van het verkeer garanderen in geval van een calamiteit.