MKBA treinstations van Ottignies en Mechelen

22080
Van 2022 tot 2023
TML voerde maatschappelijke kosten-batenanalyses uit voor de vernieuwing en capaciteitsuitbreiding van de stations Mechelen en Ottignies, die niet meer voldoen aan de hedendaagse transportnoden en Europese standaarden. De analyses waardeerden alle kosten en baten van de investeringsprojecten en tonen aan dat beide projecten aanzienlijke maatschappelijke meerwaarde bieden, met voordelen zoals verbeterde stiptheid, toegankelijkheid en verminderde uitstoot.


De stations van Mechelen en Ottignies voldoen niet meer aan de transportnoden van vandaag. Bovendien is de huidige infrastructuur niet conform de Europese standaarden. Daarom plannen de NMBS en Infrabel een volledige vernieuwing en capaciteitsuitbreiding van beide stations. Deze investering zorgt voor een verhoging van de capaciteit, een verbetering van de stiptheid en een betere toegankelijkheid van de stations. De vernieuwingen komen bovendien in aanmerking voor Europese financiering onder het Connecting Europe Facility (CEF)-programma. Dit is een Europees financieringsprogramma voor projecten van gemeenschappelijk belang voor efficiënte, onderling verbonden en multimodale netwerken en infrastructuur voor slimme, interoperabele, duurzame, inclusieve, toegankelijke, veilige en beveiligde mobiliteit.


Een vereiste voor deze investeringen door CEF is dat een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) wordt uitgevoerd. In een MKBA worden alle huidige en toekomstige kosten en baten die een investeringsproject met zich meebrengt, gewaardeerd en geactualiseerd. Dit gaat niet enkel om de kosten en baten voor de gebruikers van de investering, maar ook over de impact op de ruimere omgeving (bv. emissies en geluid). TML maakte voor elk station een MKBA om zo de economische en sociale meerwaarde van de projecten aan te tonen, conform de richtlijnen van CINEA (European Climate Infrastructure and Environment Executive Agency).

De MKBA voor de vernieuwing van het station in Ottignies toont aan dat dit project een grote maatschappelijke meerwaarde heeft. De baten van het project bestaan voornamelijk uit een consumentensurplus. Zo zullen treinreizigers die gebruikmaken van het station van Ottignies kunnen genieten van de verbeterde stiptheid van de trein. Bovendien worden de kosten van wachten verlaagd door een betere toegankelijkheid van het station en de perrons en door een verhoogd comfort. De verbeterde stiptheid van de treinen trekt ook, weliswaar in beperkte mate, nieuwe reizigers aan.

Voor het station in Mechelen resulteert de MKBA ook in een positieve maatschappelijke waarde. Het consumentensurplus is opnieuw de belangrijkste baat van het project. De verbeterde toegankelijkheid van het station en de perrons en het verhoogde comfort verlagen de kosten voor de treinreizigers. Het project zorgt bovendien voor een bescheiden verbetering van de verkeersveiligheid en een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen dankzij een modale verschuiving van de auto naar het spoor.

De MKBA van Ottignies werd gebruikt door TUC RAIL (Infrabel) en de NMBS voor het vervolledigen van een aanvraagdossier voor CEF. Voor de MKBA van Mechelen was de NMBS de enige opdrachtgever.

Periode

Van 2022 tot 2023

Opdrachtgever

Infrabel, NMBS

Ons team

Ruth Evers, Rosanne Vanpée
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign