Opbouw macroscopisch dynamisch verkeersmodel Vlaamse Rand

16042
Van 2017 tot 2018
TML ontwikkelde in opdracht van het Team Verkeersmodellen van MOW een macroscopisch dynamisch verkeersmodel voor de Vlaamse Rand rond Brussel, dat realistische simulaties van files en reistijden mogelijk maakt. TML leidde het project, voerde de kalibratie uit en werkt nu aan een update van het model naar het basisjaar 2022 voor diverse scenarioanalyses.


In opdracht van het Team Verkeersmodellen van MOW heeft de THV TML-Technum-Grontmij een macroscopisch dynamisch verkeersmodel (MDVM) van de Vlaamse Rand rond Brussel gemaakt. Een dergelijk dynamisch model kan files en reistijden veel realistischer simuleren dan de klassieke statische modellen. Daarnaast laat de lagere rekentijd grootschalige analyses toe op netwerkniveau, in tegenstelling tot microsimulaties.

Dit MDVM voor de Vlaamse Rand is het tweede van zijn soort in Vlaanderen (na het MDVM voor Antwerpen). Het model kan worden ingezet voor scenarioanalyses bij wegenwerken of infrastructuurprojecten en ter ondersteuning van dynamisch verkeersmanagement.

Het is een macroscopisch verkeersmodel voor auto- en vrachtverkeer: verkeer wordt gesimuleerd als geaggregeerde stromen, in tegenstelling tot microscopische simulaties. Het verkeersmodel is dynamisch, wat inhoudt dat files en reistijden doorheen de tijd fluctueren, zoals dat ook in werkelijkheid gebeurt, in tegenstelling tot statische verkeersmodellen.

Vanuit hun jarenlange academische ervaring met macroscopische dynamische verkeersmodellering heeft TML de projectleiding voor haar rekening genomen. Daarnaast was TML verantwoordelijk voor de kalibratie van het verkeersmodel met de beschikbare data (tellingen, reistijden enz.). Hierbij is specifieke aandacht uitgegaan naar de correcte modellering van files. TML leidde ook het tweede en derde luik van het project, met name de modellering van scenario’s en actualisatie van de bestaande toestand.

In een vervolgproject (ondersteuning macroscopische dynamische verkeersmodellen) updatet TML het MDVM voor de Vlaamse Rand naar een nieuw basisjaar (2022). Het MDVM voor de Vlaamse Rand wordt door het Team Verkeersmodellen ingezet om scenario’s door te rekenen in opdracht van verschillende aanvragers (onder andere AWV en DWV).

Periode

Van 2017 tot 2018

Opdrachtgever

Departement MOW Beleid - Verkeersmodellen

Partners

Technum (nu Tractebel), Grontmij (nu Sweco)

Ons team

Ruben Corthout, Rodric Frederix, Willem Himpe, Stef Tourwé
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign