Dynamisch verkeersmodel Antwerpen
15038 / 17009
Van 2017 tot 2018
In samenwerking met Technum en Grontmij ontwikkelde TML een macroscopisch dynamisch verkeersmodel voor de regio Antwerpen, dat files en reistijden realistischer simuleert dan klassieke statische modellen. TML nam de projectleiding op zich, kalibreerde het model en modelleerde scenario's en updatete het model in een vervolgproject naar het basisjaar 2019.
In opdracht van het Team Verkeersmodellen van MOW heeft de THV TML-Technum-Grontmij een macroscopisch dynamisch verkeersmodel (MDVM) van de regio Antwerpen gemaakt. Een dergelijk dynamisch model kan files en reistijden veel realistischer simuleren dan de klassieke statische modellen. Daarnaast laat de lagere rekentijd grootschalige analyses toe op netwerkniveau, in tegenstelling tot microsimulaties.
Dit MDVM voor Antwerpen is het eerste van zijn soort in Vlaanderen. Het model kan worden ingezet voor scenarioanalyses bij wegenwerken of infrastructuurprojecten en ter ondersteuning van dynamisch verkeersmanagement. Het is een macroscopisch verkeersmodel voor auto- en vrachtverkeer: verkeer wordt gesimuleerd als geaggregeerde stromen, in tegenstelling tot microscopische simulaties. Het verkeersmodel is dynamisch, wat inhoudt dat files en reistijden doorheen de tijd fluctueren, zoals dat ook in werkelijkheid gebeurt, in tegenstelling tot statische verkeersmodellen.
Vanuit haar jarenlange academische ervaring met macroscopische dynamische verkeersmodellering heeft TML de projectleiding voor haar rekening genomen. Daarnaast was TML verantwoordelijk voor de kalibratie van het verkeersmodel met de beschikbare data (tellingen, reistijden enz.). Hierbij is specifieke aandacht uitgegaan naar de correcte modellering van files. TML leidde ook het tweede en derde luik van het project, met name de modellering van scenario’s en actualisatie van de bestaande toestand.
In een vervolgproject (ondersteuning macroscopische dynamische verkeersmodellen) heeft TML het MDVM voor Antwerpen geüpdatet naar een nieuw basisjaar (2019). Dit verkeersmodel wordt door het Team Verkeersmodellen ingezet om scenario’s door te rekenen in opdracht van verschillende aanvragers (onder andere AWV en Lantis).
In opdracht van het Team Verkeersmodellen van MOW heeft de THV TML-Technum-Grontmij een macroscopisch dynamisch verkeersmodel (MDVM) van de regio Antwerpen gemaakt. Een dergelijk dynamisch model kan files en reistijden veel realistischer simuleren dan de klassieke statische modellen. Daarnaast laat de lagere rekentijd grootschalige analyses toe op netwerkniveau, in tegenstelling tot microsimulaties.
Dit MDVM voor Antwerpen is het eerste van zijn soort in Vlaanderen. Het model kan worden ingezet voor scenarioanalyses bij wegenwerken of infrastructuurprojecten en ter ondersteuning van dynamisch verkeersmanagement. Het is een macroscopisch verkeersmodel voor auto- en vrachtverkeer: verkeer wordt gesimuleerd als geaggregeerde stromen, in tegenstelling tot microscopische simulaties. Het verkeersmodel is dynamisch, wat inhoudt dat files en reistijden doorheen de tijd fluctueren, zoals dat ook in werkelijkheid gebeurt, in tegenstelling tot statische verkeersmodellen.
Vanuit haar jarenlange academische ervaring met macroscopische dynamische verkeersmodellering heeft TML de projectleiding voor haar rekening genomen. Daarnaast was TML verantwoordelijk voor de kalibratie van het verkeersmodel met de beschikbare data (tellingen, reistijden enz.). Hierbij is specifieke aandacht uitgegaan naar de correcte modellering van files. TML leidde ook het tweede en derde luik van het project, met name de modellering van scenario’s en actualisatie van de bestaande toestand.
In een vervolgproject (ondersteuning macroscopische dynamische verkeersmodellen) heeft TML het MDVM voor Antwerpen geüpdatet naar een nieuw basisjaar (2019). Dit verkeersmodel wordt door het Team Verkeersmodellen ingezet om scenario’s door te rekenen in opdracht van verschillende aanvragers (onder andere AWV en Lantis).