Plan-MER A8 Halle

24029
De Werkvennootschap herstructureert de A8 in Halle om verkeersdoorstroming en leefbaarheid te verbeteren, met plannen om de verkeerslichten te vervangen door één op- en afrit. TML ondersteunt dit project door binnen de plan-MER-studie de mobiliteitsimpact te analyseren.


De A8 in Halle heeft vandaag drie kruispunten met verkeerslichten. Die kruispunten zorgen voor files, onveilige situaties en een verminderde leefbaarheid in de regio. Daarom werkt De Werkvennootschap aan een herinrichtingsplan voor het traject tussen het kanaal en de aansluiting met de R0. De plannen omvatten het vervangen van de verkeerslichten door een enkele op- en afrit, wat de verkeersdoorstroming en de veiligheid op de A8 moet verbeteren. Hierdoor zal ook het intern verkeer in Halle wijzigen.

Het project bevindt zich nog in de startnotafase. Drie scenario’s werden ontwikkeld, met gemeenschappelijke kenmerken zoals de aansluiting op het wegennet en de dwarsverbindingen. Omdat geen van de scenario’s binnen het huidige planologische kader past, wordt een geïntegreerd planproces gestart om een Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) te maken.

Voor dit proces wordt een plan-MER-studie uitgevoerd om de milieueffecten te analyseren. TML neemt de discipline mobiliteit op zich en ondersteunt zo de verdere ontwikkeling van dit infrastructuurproject. We maken hiervoor gebruik van diverse verkeersmodellen op regionale en lokale schaal.

Beeld: De Werkvennootschap

Periode

2024

Opdrachtgever

De Werkvennootschap

Partners

Antea

Ons team

Griet De Ceuster, Dirk Engels, Gitte Van Den Bergh
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign