Duurzame brandstoffen voor de luchtvaart
16001
Van 2017 tot 2020
In opdracht van de Europese Commissie heeft het ESFERA-team, waaronder TML, aanbevelingen gedaan over duurzame brandstoffen voor de luchtvaart en een secretariaat voor de European Advanced Biofuels Flightpath opgezet. TML analyseerde het bestaande beleidskader voor duurzame brandstoffen en ontwikkelde het TRAFUMA-model om verschillende beleidsopties te evalueren en scenario’s uit te werken voor de implementatie van duurzame brandstoffen.
In opdracht van de Europese Commissie heeft een team van onafhankelijke experten van SENASA, ONERA, TML en WUR (het ESFERA-team) de activiteiten ondersteund van de European Advanced Biofuels Flightpath (EABF of Flightpath) en aanbevelingen gedaan inzake duurzame brandstoffen voor de luchtvaart. Naast het opzetten van een secretariaat voor het EABF heeft dit team beleidsopties geanalyseerd voor het promoten van duurzame brandstoffen in de luchtvaart. Het doel was om data en analyses te leveren ter ondersteuning van het EABF Core Team en de Europese Commissie om de EABF-doelstellingen te realiseren.
TML maakte een overzicht van het bestaande Europees en internationaal beleids- en regelgevend kader die duurzame brandstoffen ondersteunen, voor de transportsector in het algemeen en voor de luchtvaart. TML heeft de wijze waarop deze ondersteunende maatregelen werken en hun voor- en nadelen geanalyseerd op basis van inzichten uit de milieu-economische literatuur.
Daarnaast ontwikkelde TML het TRAFUMA-model, een partieel evenwichtsmodel van de brandstofmarkten voor het wegtransport, de luchtvaart en het maritiem transport in Europa en de rest van de wereld. Het model werd gebruikt om beleidsopties voor de uitrol van duurzame brandstoffen te analyseren en te evalueren. Met behulp van dit model heeft TML bijgedragen tot het uitwerken van mogelijke beleidsscenario’s om de doelstellingen voor duurzame brandstoffen in de luchtvaart te realiseren. Deze omvatten onder meer bijmengingsmandaten, koolstofcompensaties, subsidies voor duurzame brandstoffen en belastingen op kerosine. De scenario’s omvatten verschillende niveaus voor de uitrol van duurzame brandstoffen in de luchtvaart en verschillende productietrajecten. Het model houdt rekening met de well-to-wheel/wake emissies van broeikasgassen en de emissies gerelateerd aan indirecte veranderingen in het landgebruik. Voor elk scenario werd een inschatting gemaakt van de welvaartskost van het beleid en van de impact op de gebruikers van de brandstoffen, de brandstofproducenten, het overheidsbudget en de emissies van broeikasgassen.
In opdracht van de Europese Commissie heeft een team van onafhankelijke experten van SENASA, ONERA, TML en WUR (het ESFERA-team) de activiteiten ondersteund van de European Advanced Biofuels Flightpath (EABF of Flightpath) en aanbevelingen gedaan inzake duurzame brandstoffen voor de luchtvaart. Naast het opzetten van een secretariaat voor het EABF heeft dit team beleidsopties geanalyseerd voor het promoten van duurzame brandstoffen in de luchtvaart. Het doel was om data en analyses te leveren ter ondersteuning van het EABF Core Team en de Europese Commissie om de EABF-doelstellingen te realiseren.
TML maakte een overzicht van het bestaande Europees en internationaal beleids- en regelgevend kader die duurzame brandstoffen ondersteunen, voor de transportsector in het algemeen en voor de luchtvaart. TML heeft de wijze waarop deze ondersteunende maatregelen werken en hun voor- en nadelen geanalyseerd op basis van inzichten uit de milieu-economische literatuur.
Daarnaast ontwikkelde TML het TRAFUMA-model, een partieel evenwichtsmodel van de brandstofmarkten voor het wegtransport, de luchtvaart en het maritiem transport in Europa en de rest van de wereld. Het model werd gebruikt om beleidsopties voor de uitrol van duurzame brandstoffen te analyseren en te evalueren. Met behulp van dit model heeft TML bijgedragen tot het uitwerken van mogelijke beleidsscenario’s om de doelstellingen voor duurzame brandstoffen in de luchtvaart te realiseren. Deze omvatten onder meer bijmengingsmandaten, koolstofcompensaties, subsidies voor duurzame brandstoffen en belastingen op kerosine. De scenario’s omvatten verschillende niveaus voor de uitrol van duurzame brandstoffen in de luchtvaart en verschillende productietrajecten. Het model houdt rekening met de well-to-wheel/wake emissies van broeikasgassen en de emissies gerelateerd aan indirecte veranderingen in het landgebruik. Voor elk scenario werd een inschatting gemaakt van de welvaartskost van het beleid en van de impact op de gebruikers van de brandstoffen, de brandstofproducenten, het overheidsbudget en de emissies van broeikasgassen.