TERM 2021 – wegverkeer koolstofvrij maken
19090
2021
Het Europees Milieuagentschap publiceert jaarlijks het TERM-rapport, dat de milieueffecten van transportactiviteiten analyseert en de voortgang van transportbeleidsdoelstellingen in de EU in kaart brengt. TML onderzocht in het TERM 2021-rapport de stijging van de CO2-uitstoot van personenauto's en vrachtwagens in de EU, evenals mogelijke oplossingen om deze emissies te verminderen.
Elk jaar publiceert het Europees Milieuagentschap zijn TERM-rapport, dat de milieueffecten van transportactiviteiten onder de loep neemt. Dit rapport geeft een overzicht van de huidige ontwikkelingen op vlak van transport en milieu en brengt de vooruitgang op vlak van transportbeleidsdoelstellingen in kaart. Binnen het Europese topiccentrum voor mitigatie van klimaatverandering (ETC/CM) leiden we de rapportering voor de jaren 2022 - 2025.
In het TERM 2021-rapport analyseren we met behulp van literatuuronderzoek en een decompositieanalyse de drijvende factoren achter de uitstoot van broeikasgassen door personenauto’s en vrachtwagens in de EU. De CO2-uitstoot van personenauto’s in de EU 27 is gestegen met 5,8% tussen 2000 en 2019, die van vrachtwagens met 5,5%. In beide gevallen is de stijging vooral te wijten aan een stijging van de afgelegde kilometers, waarvan het effect op de emissies slechts deels gecompenseerd werd door een betere energie-efficiëntie en het gebruik van duurzame brandstoffen.
Het probleem wordt nog vergroot doordat de auto dominant blijft in het personenvervoer en zijn aandeel zelfs nog iets verhoogt; hetzelfde geldt voor vrachtwagens in het goederenvervoer.
Voor de toekomst wordt verwacht dat met de toename van de energie-efficiëntie, gekoppeld aan de elektrificatie, de evolutie naar een koolstofarm wegtransport een versnelling hoger zal schakelen. Daarbij is ook een rol weggelegd voor koolstofarme elektriciteit en brandstof. Het Europees Milieuagentschap wijst er ook op dat het afremmen van de transportvraag, een modale verschuiving naar duurzamere vervoermiddelen en een verhoging van het aantal reizigers per voertuig of de beladingsgraad van vrachtwagen kunnen bijdragen tot een daling van de broeikasgasemissies. Dit is ook nodig om de andere milieueffecten van wegtransport te verminderen.
Het TERM 2021-rapport werd gepubliceerd op 1 juni 2022.
Elk jaar publiceert het Europees Milieuagentschap zijn TERM-rapport, dat de milieueffecten van transportactiviteiten onder de loep neemt. Dit rapport geeft een overzicht van de huidige ontwikkelingen op vlak van transport en milieu en brengt de vooruitgang op vlak van transportbeleidsdoelstellingen in kaart. Binnen het Europese topiccentrum voor mitigatie van klimaatverandering (ETC/CM) leiden we de rapportering voor de jaren 2022 - 2025.
In het TERM 2021-rapport analyseren we met behulp van literatuuronderzoek en een decompositieanalyse de drijvende factoren achter de uitstoot van broeikasgassen door personenauto’s en vrachtwagens in de EU. De CO2-uitstoot van personenauto’s in de EU 27 is gestegen met 5,8% tussen 2000 en 2019, die van vrachtwagens met 5,5%. In beide gevallen is de stijging vooral te wijten aan een stijging van de afgelegde kilometers, waarvan het effect op de emissies slechts deels gecompenseerd werd door een betere energie-efficiëntie en het gebruik van duurzame brandstoffen.
Het probleem wordt nog vergroot doordat de auto dominant blijft in het personenvervoer en zijn aandeel zelfs nog iets verhoogt; hetzelfde geldt voor vrachtwagens in het goederenvervoer.
Voor de toekomst wordt verwacht dat met de toename van de energie-efficiëntie, gekoppeld aan de elektrificatie, de evolutie naar een koolstofarm wegtransport een versnelling hoger zal schakelen. Daarbij is ook een rol weggelegd voor koolstofarme elektriciteit en brandstof. Het Europees Milieuagentschap wijst er ook op dat het afremmen van de transportvraag, een modale verschuiving naar duurzamere vervoermiddelen en een verhoging van het aantal reizigers per voertuig of de beladingsgraad van vrachtwagen kunnen bijdragen tot een daling van de broeikasgasemissies. Dit is ook nodig om de andere milieueffecten van wegtransport te verminderen.
Het TERM 2021-rapport werd gepubliceerd op 1 juni 2022.