TERM 2020 Train or plane?
19089
2020
Het Europees Milieuagentschap publiceert jaarlijks het TERM-rapport, dat de milieueffecten van transportactiviteiten in de EU onderzoekt en de voortgang van transportbeleidsdoelstellingen in kaart brengt. TML analyseerde in het TERM 2020-rapport de milieueffecten van personenvervoer per spoor en door de lucht, met aanbevelingen voor beleidsmaatregelen die milieuvriendelijkere reiskeuzes bevorderen.
Elk jaar publiceert het Europees Milieuagentschap zijn TERM-rapport, dat de milieueffecten van transportactiviteiten onder de loep neemt. Dit jaarlijks rapport geeft een overzicht van de huidige ontwikkelingen op vlak van transport en milieu en brengt de vooruitgang op vlak van transportbeleidsdoelstellingen in kaart. Binnen het Europese topiccentrum voor luchtvervuiling, transport-, geluids- en industriële vervuiling (ETC/ATNI) leidt Transport & Mobility Leuven de taak voor het opstellen van de rapporten voor de jaren 2019 - 2021.
Met dit rapport informeren we beleidsmakers over de huidige stand van zaken en de milieueffecten van het personenvervoer per spoor en door de lucht in Europa. Het geeft een beeld van de milieugevolgen van het reizen per spoor en per vliegtuig in Europa, zowel in het algemeen als voor 20 verbindingen tussen Europese steden. Voorts gaat het rapport na hoe reiskeuzes en de milieueffecten daarvan zich verhouden tot de bestaande beleidscontext: welke factoren zijn van invloed op de toekomstige milieuprestaties van het spoor en de luchtvaart en welke beleidsmaatregelen en acties kunnen milieuvriendelijkere keuzes bevorderen?
De luchtvaart veroorzaakt aanzienlijke klimaateffecten en lokale milieuproblemen. Bovendien zal het vliegverkeer naar verwachting ook groeien – hoewel het tijdpad en het tempo van de groei onzekerder zijn geworden als gevolg van COVID-19 – wat leidt tot een verwachte toename van de lokale en mondiale milieueffecten van het luchtverkeer, ondanks verwachte verbeteringen in de milieuefficiëntie van de sector. Dit rapport onderzoekt in welke mate men de milieuafdruk van reizen kan verminderen door een verschuiving naar minder vervuilende vervoermiddelen.
Uit de algemene vergelijking en de specifieke resultaten voor de 20 stedenparen blijkt dat reizen per spoor altijd lagere milieukosten met zich meebrengt. De emissie-effecten van de luchtvaart zijn steevast groter per reizigerskilometer. Toch is vliegen niet noodzakelijk de keuze met de grootste milieuschade. Deze rol wordt vaak ingenomen door de auto op fossiele brandstof met een lage bezettingsgraad.
Het is niet eenvoudig om op basis van deze bevindingen af te leiden wat een toekomstige verschuiving van lucht- naar spoorvervoer kan opleveren voor het milieu. Indien een grote verschuiving naar het spoor bijvoorbeeld nieuwe infrastructuur vereist, moeten de milieueffecten van de aanleg en het onderhoud van de infrastructuur worden gecompenseerd door de vermindering van de milieudruk van de nieuwe spoorwegverbinding. Daarnaast moet men ook rekening houden met het bestaand beleid. Voor de 20 geanalyseerde verbindingen vallen het elektrisch spoorvervoer en het luchtvervoer onder het Europees systeem van handel in emissierechten, wat gevolgen heeft voor het uiteindelijke effect van een modale verschuiving op de uitstoot van broeikasgassen. Beleid zal ook naar verwachting de milieueffecten van zowel het spoor als de luchtvaart veranderen in de toekomst.
De analyse in het rapport is gebaseerd op deskresearch, berekeningen en analyse van de emissies en de externe kosten van de vervoermiddelen.
Het TERM 2020-rapport werd gepubliceerd op 24 maart 2021.
Je kan het door het Europees Milieuagentschap gepubliceerde TERM 2020-rapport ‘Train or plane?’ downloaden van onze website.
Elk jaar publiceert het Europees Milieuagentschap zijn TERM-rapport, dat de milieueffecten van transportactiviteiten onder de loep neemt. Dit jaarlijks rapport geeft een overzicht van de huidige ontwikkelingen op vlak van transport en milieu en brengt de vooruitgang op vlak van transportbeleidsdoelstellingen in kaart. Binnen het Europese topiccentrum voor luchtvervuiling, transport-, geluids- en industriële vervuiling (ETC/ATNI) leidt Transport & Mobility Leuven de taak voor het opstellen van de rapporten voor de jaren 2019 - 2021.
Met dit rapport informeren we beleidsmakers over de huidige stand van zaken en de milieueffecten van het personenvervoer per spoor en door de lucht in Europa. Het geeft een beeld van de milieugevolgen van het reizen per spoor en per vliegtuig in Europa, zowel in het algemeen als voor 20 verbindingen tussen Europese steden. Voorts gaat het rapport na hoe reiskeuzes en de milieueffecten daarvan zich verhouden tot de bestaande beleidscontext: welke factoren zijn van invloed op de toekomstige milieuprestaties van het spoor en de luchtvaart en welke beleidsmaatregelen en acties kunnen milieuvriendelijkere keuzes bevorderen?
De luchtvaart veroorzaakt aanzienlijke klimaateffecten en lokale milieuproblemen. Bovendien zal het vliegverkeer naar verwachting ook groeien – hoewel het tijdpad en het tempo van de groei onzekerder zijn geworden als gevolg van COVID-19 – wat leidt tot een verwachte toename van de lokale en mondiale milieueffecten van het luchtverkeer, ondanks verwachte verbeteringen in de milieuefficiëntie van de sector. Dit rapport onderzoekt in welke mate men de milieuafdruk van reizen kan verminderen door een verschuiving naar minder vervuilende vervoermiddelen.
Uit de algemene vergelijking en de specifieke resultaten voor de 20 stedenparen blijkt dat reizen per spoor altijd lagere milieukosten met zich meebrengt. De emissie-effecten van de luchtvaart zijn steevast groter per reizigerskilometer. Toch is vliegen niet noodzakelijk de keuze met de grootste milieuschade. Deze rol wordt vaak ingenomen door de auto op fossiele brandstof met een lage bezettingsgraad.
Het is niet eenvoudig om op basis van deze bevindingen af te leiden wat een toekomstige verschuiving van lucht- naar spoorvervoer kan opleveren voor het milieu. Indien een grote verschuiving naar het spoor bijvoorbeeld nieuwe infrastructuur vereist, moeten de milieueffecten van de aanleg en het onderhoud van de infrastructuur worden gecompenseerd door de vermindering van de milieudruk van de nieuwe spoorwegverbinding. Daarnaast moet men ook rekening houden met het bestaand beleid. Voor de 20 geanalyseerde verbindingen vallen het elektrisch spoorvervoer en het luchtvervoer onder het Europees systeem van handel in emissierechten, wat gevolgen heeft voor het uiteindelijke effect van een modale verschuiving op de uitstoot van broeikasgassen. Beleid zal ook naar verwachting de milieueffecten van zowel het spoor als de luchtvaart veranderen in de toekomst.
De analyse in het rapport is gebaseerd op deskresearch, berekeningen en analyse van de emissies en de externe kosten van de vervoermiddelen.
Het TERM 2020-rapport werd gepubliceerd op 24 maart 2021.
Je kan het door het Europees Milieuagentschap gepubliceerde TERM 2020-rapport ‘Train or plane?’ downloaden van onze website.