Vergelijkend onderzoek luchtvaartsector - internationaal spoorvervoer
23079
De Bond Beter Leefmilieu liet een onderzoek uitvoeren naar de luchtvaartsector en internationaal spoorvervoer, met aandacht voor milieueffecten, subsidies, ticketprijzen en toegankelijkheid. TML analyseerde hierbij de milieueffecten op Belgisch niveau en voor specifieke bestemmingen, de kosten en toegankelijkheid voor reizigers en relevante overheidsmaatregelen, waarbij de focus lag op bestemmingen waar trein en vliegtuig een realistisch alternatief voor elkaar kunnen zijn.
De Bond Beter Leefmilieu (BBL) liet een vergelijkend onderzoek uitvoeren naar de luchtvaartsector en het internationaal spoorvervoer. Dit onderzoek richtte zich op verschillende aspecten, waaronder milieueffecten, subsidies, ticketprijzen en toegankelijkheid voor alle reizigers. Het doel was om een afweging te maken tussen internationaal spoorvervoer en luchtvaart op deze gebieden, zowel op macroniveau als voor enkele populaire buitenlandse bestemmingen.
TML onderzocht vier deelonderwerpen:
Het onderzoek concentreerde zich op twee hoofdpunten. Ten eerste bestudeerden we de luchtvaartsector en het internationaal spoorvervoer, zowel binnen België als voor bestemmingen die binnen een bepaalde tijdsduur vanuit België bereikbaar zijn. Het gaat dan om bestemmingen waar het tijdsverschil tussen een vliegtuigreis en een treinrit beperkt is en de twee vervoersmodi een alternatief voor elkaar kunnen zijn. Ten tweede lag de focus op personenvervoer met deze twee vervoersmiddelen.
De resultaten lees je in het eindrapport.
Onze analyse is gebaseerd op openbare gegevens en bestaande rapporten. Waar mogelijk werden gegevens voor verschillende jaren verstrekt, anders werden de meest recente gegevens gebruikt.
De Bond Beter Leefmilieu (BBL) liet een vergelijkend onderzoek uitvoeren naar de luchtvaartsector en het internationaal spoorvervoer. Dit onderzoek richtte zich op verschillende aspecten, waaronder milieueffecten, subsidies, ticketprijzen en toegankelijkheid voor alle reizigers. Het doel was om een afweging te maken tussen internationaal spoorvervoer en luchtvaart op deze gebieden, zowel op macroniveau als voor enkele populaire buitenlandse bestemmingen.
TML onderzocht vier deelonderwerpen:
- Milieueffecten van de luchtvaart en het spoor op Belgisch niveau
- Milieueffecten van reizen met de trein en het vliegtuig naar een selectie van populaire bestemmingen
- Kosten voor reizigers en toegankelijkheid
- Overheidsmaatregelen
Het onderzoek concentreerde zich op twee hoofdpunten. Ten eerste bestudeerden we de luchtvaartsector en het internationaal spoorvervoer, zowel binnen België als voor bestemmingen die binnen een bepaalde tijdsduur vanuit België bereikbaar zijn. Het gaat dan om bestemmingen waar het tijdsverschil tussen een vliegtuigreis en een treinrit beperkt is en de twee vervoersmodi een alternatief voor elkaar kunnen zijn. Ten tweede lag de focus op personenvervoer met deze twee vervoersmiddelen.
De resultaten lees je in het eindrapport.
Onze analyse is gebaseerd op openbare gegevens en bestaande rapporten. Waar mogelijk werden gegevens voor verschillende jaren verstrekt, anders werden de meest recente gegevens gebruikt.