Voorbereidend onderzoek over het koolstofvrij maken van de Belgische zeescheepvaartsector
20086
Van 2020 tot 2021
TML onderzocht verschillende maatregelen om de zeescheepvaartsector tegen 2050 koolstofvrij te maken en formuleerde beleidsaanbevelingen, getoetst aan juridische haalbaarheid. TML coördineerde de inventarisatie van technische en operationele maatregelen en de ondersteuning van hun implementatie.
De grootste CO2-uitstoot in Belgische wateren is afkomstig van baggeraars, sleepboten, visserijschepen, tankers en cargoschepen. Om de koolstofemissie te herleiden tot nul tegen 2050, moet er voor deze sector een beleidsplan wordt uitgewerkt.
Om zeeschepen koolstofvrij te maken, zijn allerhande technologische maatregelen beschikbaar: een ander ontwerp van de boeg, alternatieve brandstoffen en een verhoogde energie-efficiëntie. Daarnaast formuleerde het onderzoeksteam enkele operationele maatregelen. Om deze in te voeren, kunnen overheden inzetten op subsidies voor onderzoek en ontwikkeling, de bepaling van een CO2-prijs en de bewaking van de uitstoot.
We splitsten ons onderzoek op in drie werkpakketten.
Het rapport dat we voor de FOD Mobiliteit schreven kan je via onze website downloaden.
De grootste CO2-uitstoot in Belgische wateren is afkomstig van baggeraars, sleepboten, visserijschepen, tankers en cargoschepen. Om de koolstofemissie te herleiden tot nul tegen 2050, moet er voor deze sector een beleidsplan wordt uitgewerkt.
Om zeeschepen koolstofvrij te maken, zijn allerhande technologische maatregelen beschikbaar: een ander ontwerp van de boeg, alternatieve brandstoffen en een verhoogde energie-efficiëntie. Daarnaast formuleerde het onderzoeksteam enkele operationele maatregelen. Om deze in te voeren, kunnen overheden inzetten op subsidies voor onderzoek en ontwikkeling, de bepaling van een CO2-prijs en de bewaking van de uitstoot.
We splitsten ons onderzoek op in drie werkpakketten.
- Eerst bepaalden we welke schepen relevant zijn voor het onderzoek en hoe groot hun CO2-emissies zijn. We gebruikten hiervoor het door TML ontwikkelde EMMOSS-model.
- Een tweede werkpakket omvat een inventarisatie van bestaande initiatieven en technische operationele maatregelen.
- Het derde werkpakket bekijkt welke mogelijkheden er zijn om de invoering van de eerdergenoemde maatregelen te stimuleren.
Het rapport dat we voor de FOD Mobiliteit schreven kan je via onze website downloaden.