Notitie advies vrachtwagenheffing tariefstructuur en notitie tarieferosie
23045
2023
In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ging TML na of voorgestelde tariefstructuren voor de Nederlandse vrachtwagenheffing voldoen aan de herziende Eurovignetrichtlijn. Daarnaast keken we kritisch naar tarieferosie en mogelijke oplossingen hiervoor.
In Nederland moest de Wet vrachtwagenheffing gewijzigd worden om een herziene Europese richtlijn (Eurovignetrichtlijn) te implementeren. Deze richtlijn zegt dat tarieven gebaseerd moeten worden op de CO2-emissieklasse van het voertuig. In dit kader voerde TML een effectstudie uit naar mogelijke tarieven en de effecten daarvan op de samenstelling van het wagenpark en de uitstoot van CO2, stikstof (NOx) en fijnstof. In de Notitie tariefstructuur voerde TML een juridische toets uit bij de in dat rapport onderzochte tariefstructuren. We vonden dat de voorgestelde tariefstructuur voldoet aan de Eurovignetrichtlijn. In de notitie Aanbevelingen kilometerheffing deed TML aanbevelingen voor de houdbaarheid van de tariefstructuur in de toekomst. Hieruit bleek dat een andere optie iets meer toekomstbestendig was en dat tarieferosie een reëel maar moeilijk op te lossen gevaar is.
Deze twee notities werden voorgelegd aan de Nederlandse Tweede Kamer.