AEROFLEX
16033
Van 2017 tot 2021
AEROFLEX ontwikkelde innovatieve technologieën en voertuigconcepten voor vrachttransport op lange afstand, gericht op aerodynamica en veiligheidssystemen binnen het Fysieke Internet. TML evalueerde het markpotentieel van deze voertuigen door gegevens over zwaar wegtransport in Europa te verzamelen en analyseren en geschikte toepassingsgebieden te identificeren.
AEROFLEX richtte zich op de ontwikkeling en demonstratie van nieuwe technologieën, concepten en voertuigarchitectuur voor het totaal voertuigontwerp van vrachttransport over lange afstand. Deze ontwikkelingen situeren zich op vlak van aerodynamica, aandrijflijn en veiligheidssystemen. Daarnaast werd er gekeken naar flexibele en aanpasbare laadeenheden die kunnen functioneren binnen het concept van het Fysieke Internet – open en verbonden logistieke netwerken waarin magazijnen, terminals en transport worden gedeeld. Daarbij is vooral het belang van innovatieve voertuigconcepten en infrastructuur zeer groot, en daarmee verbonden de opzet van een slim beleid met betrekking tot infrastructuurtoegang voor de nieuwe generatie trucks, ladingdragers en weginfrastructuur. Dit project kaderde in de doelstelling van het Europese technologieplatform voor Logistiek (ALICE) om de efficiëntie over de hele logistieke keten te verbeteren met 30%.
De rol van TML was om mee het markpotentieel van deze innovatieve voertuigen in te schatten door de verzameling en analyse van kwantitatieve gegevens over zwaar wegtransport in Europa, via bronnen als Eurostat, ETISplus, TEN-T-Corridorstudies, nationale data enz. We bepaalden mee de segmenten waarin nieuwe voertuigconcepten het meest effectief konden worden ingezet, zijnde vooral op korte(re) trajecten met hoogwaardige goederen in grote volumes. Ook op langere trajecten kunnen deze nieuwe voertuigconcepten goed ingezet worden, met name wanneer de verbinding via andere modaliteiten niet beschikbaar is of niet aan de vereisten van de verladers voldoet.
AEROFLEX richtte zich op de ontwikkeling en demonstratie van nieuwe technologieën, concepten en voertuigarchitectuur voor het totaal voertuigontwerp van vrachttransport over lange afstand. Deze ontwikkelingen situeren zich op vlak van aerodynamica, aandrijflijn en veiligheidssystemen. Daarnaast werd er gekeken naar flexibele en aanpasbare laadeenheden die kunnen functioneren binnen het concept van het Fysieke Internet – open en verbonden logistieke netwerken waarin magazijnen, terminals en transport worden gedeeld. Daarbij is vooral het belang van innovatieve voertuigconcepten en infrastructuur zeer groot, en daarmee verbonden de opzet van een slim beleid met betrekking tot infrastructuurtoegang voor de nieuwe generatie trucks, ladingdragers en weginfrastructuur. Dit project kaderde in de doelstelling van het Europese technologieplatform voor Logistiek (ALICE) om de efficiëntie over de hele logistieke keten te verbeteren met 30%.
De rol van TML was om mee het markpotentieel van deze innovatieve voertuigen in te schatten door de verzameling en analyse van kwantitatieve gegevens over zwaar wegtransport in Europa, via bronnen als Eurostat, ETISplus, TEN-T-Corridorstudies, nationale data enz. We bepaalden mee de segmenten waarin nieuwe voertuigconcepten het meest effectief konden worden ingezet, zijnde vooral op korte(re) trajecten met hoogwaardige goederen in grote volumes. Ook op langere trajecten kunnen deze nieuwe voertuigconcepten goed ingezet worden, met name wanneer de verbinding via andere modaliteiten niet beschikbaar is of niet aan de vereisten van de verladers voldoet.