De kost van non-Schengen

16017
TML onderzocht het effect van het opzeggen van het Schengenverdrag op wegtransport, met nadruk op wachttijden door grenscontroles. Ze berekenden het aantal grensoversteken en evalueerden de gemiddelde wachttijd, met een tijdswaardering gebaseerd op literatuuronderzoek.


De vluchtelingencrisis en internationale terreurdreiging hebben sterke reacties van nationale regeringen binnen de EU en het Schengengebied bewerkstelligd. In deze studie onderzocht TML het verwachte directe effect van het opzeggen van het Schengenverdrag op het wegtransport, specifiek ten gevolge van wachttijden door grenscontroles.


De evaluatie startte met een berekening van het geschatte aantal grensoversteken via de weg in het Schengengebied door personenwagens, bussen en vrachtwagens. Vervolgens werd een maat genomen voor de gemiddelde wachttijd en werd hier op basis van een literatuurstudie een tijdswaardering aan gekoppeld.

Het eindrapport kan je via 
deze website downloaden.

Periode

2016

Opdrachtgever

Het Europees parlement

Partners

/

Ons team

Tim Breemersch, Filip Vanhove
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign