De toekomst van ISVAG
09.10 / 16041 / 22041
Van 2009 tot 2023
ISVAG wilde de huidige status van de afvalverbrandingsinstallatie in Wilrijk beoordelen en mogelijke toekomstscenario's verkennen. TML stond het consortium op verkeerstechnisch vlak bij.
De intergemeentelijke samenwerking ISVAG (Intercommunale voor Slib- en Vuilverwijdering van Antwerpse Gemeenten) in Wilrijk startte een onderzoek naar de wijze waarop zij haar maatschappelijke opdracht, namelijk de verwerking van afval der deelgenoten, verder kan invullen na 1 september 2011 (dan verstrijkt immers haar milieuvergunning).
Om ISVAG’s Raad van Bestuur een definitief besluit hieromtrent te laten nemen, werd in deze studie de huidige status van de afvalverbrandingsinstallatie opgemaakt. Daarnaast werden een aantal mogelijke toekomstscenario’s verkend, waarbij in overleg met de opdrachtgever enkele scenario's gedetailleerd uitgewerkt werden.
De studie vertrok vanuit verschillende invalshoeken, namelijk technologisch, ecologisch en energieperformantie, financieel-economisch, wettelijk, logistiek en transport. Deze werden elk door specialisten in hun eigen vakgebied behandeld, waarbij TML het consortium van bedrijven op verkeerstechnisch vlak bijstond.
De studie bestond uit vier opeenvolgende fases:
Ze resulteerde in volgend voorkeursalternatief: doorgaan tot minstens 2023, gecombineerd met - op korte termijn - de doorvoering van alle gesuggereerde optimalisaties, met een vergunning die loopt tot 2031, inclusief de uitvoering van een nieuwe evaluatie vóór 2023 (bv. 2018).
Update: in een persbericht van 20/07/2010 liet ISVAG weten te kiezen voor een verlengingstermijn van slechts 10 jaar in plaats van de door ons voorgestelde 20 jaar. Als reden hiervoor worden politieke en maatschappelijke factoren gegeven. Door het opleggen van deze beperking in vergunningstermijn, dient ISVAG een aantal evaluatiemomenten in te lassen. Daarnaast moet het te allen tijde alert te blijven om te blijven beschikken over de best beschikbare technologie en om op de nieuwe ontwikkelingen in de afvalverwerkingssector in te spelen.
Update (oktober 2016): in een bijkomend locatie- en mobiliteitsonderzoek (uitgevoerd door TML en de UA) werd de impact van ISVAG-emissies op de omgeving in kaart gebracht. Daarnaast werd door andere onderzoekers een tracéstudie voor de aanleg van een warmtenetwerk opgesteld, werd de huidige best beschikbare techniek onder de loep genomen en werd de economische haalbaarheid van een eventuele nieuwe installatie afgetoetst. TML voerde daarbij ook een update van de mobiliteitsanalyse uit.
Update (februari 2023): TML voerde een nieuwe update van de mobiliteitsanalyse uit, gebaseerd op cijfers van 2022. Daaruit bleek dat geen enkele beschikbare locatie beter scoort, zowel uit ecologisch als economisch standpunt. Hiervoor onderzochten we 18 verschillende locaties en stelden we vast dat de huidige locatie de best bereikbare is. (Dit rapport is beschikbaar en kan opgevraagd worden bij ISVAG: [email protected]).
De intergemeentelijke samenwerking ISVAG (Intercommunale voor Slib- en Vuilverwijdering van Antwerpse Gemeenten) in Wilrijk startte een onderzoek naar de wijze waarop zij haar maatschappelijke opdracht, namelijk de verwerking van afval der deelgenoten, verder kan invullen na 1 september 2011 (dan verstrijkt immers haar milieuvergunning).
Om ISVAG’s Raad van Bestuur een definitief besluit hieromtrent te laten nemen, werd in deze studie de huidige status van de afvalverbrandingsinstallatie opgemaakt. Daarnaast werden een aantal mogelijke toekomstscenario’s verkend, waarbij in overleg met de opdrachtgever enkele scenario's gedetailleerd uitgewerkt werden.
De studie vertrok vanuit verschillende invalshoeken, namelijk technologisch, ecologisch en energieperformantie, financieel-economisch, wettelijk, logistiek en transport. Deze werden elk door specialisten in hun eigen vakgebied behandeld, waarbij TML het consortium van bedrijven op verkeerstechnisch vlak bijstond.
De studie bestond uit vier opeenvolgende fases:
- Fase 1: kwalitatieve definitie van alle mogelijke alternatieven.
- Fase 2: selectie van bepaalde alternatieven door de Raad van Bestuur.
- Fase 3: gedetailleerde kwantitatieve studie van de geselecteerde alternatieven.
- Fase 4: ondersteuning van het besluitvormingsproces door de Raad van Bestuur.
Ze resulteerde in volgend voorkeursalternatief: doorgaan tot minstens 2023, gecombineerd met - op korte termijn - de doorvoering van alle gesuggereerde optimalisaties, met een vergunning die loopt tot 2031, inclusief de uitvoering van een nieuwe evaluatie vóór 2023 (bv. 2018).
Update: in een persbericht van 20/07/2010 liet ISVAG weten te kiezen voor een verlengingstermijn van slechts 10 jaar in plaats van de door ons voorgestelde 20 jaar. Als reden hiervoor worden politieke en maatschappelijke factoren gegeven. Door het opleggen van deze beperking in vergunningstermijn, dient ISVAG een aantal evaluatiemomenten in te lassen. Daarnaast moet het te allen tijde alert te blijven om te blijven beschikken over de best beschikbare technologie en om op de nieuwe ontwikkelingen in de afvalverwerkingssector in te spelen.
Update (oktober 2016): in een bijkomend locatie- en mobiliteitsonderzoek (uitgevoerd door TML en de UA) werd de impact van ISVAG-emissies op de omgeving in kaart gebracht. Daarnaast werd door andere onderzoekers een tracéstudie voor de aanleg van een warmtenetwerk opgesteld, werd de huidige best beschikbare techniek onder de loep genomen en werd de economische haalbaarheid van een eventuele nieuwe installatie afgetoetst. TML voerde daarbij ook een update van de mobiliteitsanalyse uit.
Update (februari 2023): TML voerde een nieuwe update van de mobiliteitsanalyse uit, gebaseerd op cijfers van 2022. Daaruit bleek dat geen enkele beschikbare locatie beter scoort, zowel uit ecologisch als economisch standpunt. Hiervoor onderzochten we 18 verschillende locaties en stelden we vast dat de huidige locatie de best bereikbare is. (Dit rapport is beschikbaar en kan opgevraagd worden bij ISVAG: [email protected]).