Lage-emissiezones
10.07
Van 2010 tot 2011
TML onderzocht of het instellen van een lage-emissiezone in stedelijke centra kan leiden tot een verbetering van de lokale luchtkwaliteit. Het team onderzocht deze vraag voor Antwerpen, Mechelen en Leuven.
De effecten van lage-emissiezones werden bekeken op vlak van verkeersstroomherverdeling, verkeersemissies en luchtkwaliteit. De concentraties en de blootstelling per concentratieklasse werden bepaald met behulp van simulatiemodellen zoals CAR-Vlaanderen en Pluim. Ook de kosten die gepaard gaan met de invoering van lage-emissiezones werden bestudeerd, evenals een aantal flankerende maatregelen die de effectiviteit van lage-emissiezones kunnen bevorderen.
De effecten van lage-emissiezones werden bekeken op vlak van verkeersstroomherverdeling, verkeersemissies en luchtkwaliteit. De concentraties en de blootstelling per concentratieklasse werden bepaald met behulp van simulatiemodellen zoals CAR-Vlaanderen en Pluim. Ook de kosten die gepaard gaan met de invoering van lage-emissiezones werden bestudeerd, evenals een aantal flankerende maatregelen die de effectiviteit van lage-emissiezones kunnen bevorderen.