MAM rekentool
17016 / 18063
Van 2017 tot 2019
Om te voldoen aan internationale verplichtingen, stellen de regio's Vlaanderen, Wallonië en Brussel aparte luchtemissie-inventarissen op voor de vervoerssector. TML ontwikkelde de nieuwe module voor de berekening van voertuigkilometers, de MAM, die is aangepast aan COPERT5 en een verbeterde methodiek en gebruiksvriendelijkheid biedt.
Om aan haar internationale verplichtingen te voldoen, moet België inventarissen van luchtemissies opstellen voor de vervoerssector. Vlaanderen, Wallonië en Brussel maken elk hun eigen inventaris om zo tot een geconsolideerde nationale emissie-inventaris te komen. Om coherentie te verzekeren tussen deze aparte berekeningen voor het wegverkeer, werden gemeenschappelijke rekentools ontwikkeld. Het gaat enerzijds om de voertuigvlootmodule en anderzijds om de module voor de berekening van de voertuigkilometers. Samen leveren deze rekentools de benodigde gegevens om met de emissieberekeningssoftware COPERT aan de slag te gaan.
Eind 2016 kwam versie 5 van de emissieberekeningssoftware COPERT uit. Om de emissie-inventarissen in het vervolg op basis van COPERT5 (i.p.v. COPERT4) te kunnen opstellen, moesten de hiervoor gebruikte rekentools aangepast worden. COPERT5 hanteert bijvoorbeeld een gewijzigde opdeling naar voertuigcategorieën.
De update van de eerste rekentool (de voertuigvlootmodule) werd opgeleverd in 2018.
In dit project werkte TML aan de update van de module voor de berekening van de voertuigkilometers. Er werd een volledig nieuwe module uitgewerkt: de MAM. In de MAM zijn de berekeningen niet alleen aangepast aan COPERT5, maar de methodiek is ook verder geoptimaliseerd en de gebruiksvriendelijkheid van de tool is verbeterd.
Om aan haar internationale verplichtingen te voldoen, moet België inventarissen van luchtemissies opstellen voor de vervoerssector. Vlaanderen, Wallonië en Brussel maken elk hun eigen inventaris om zo tot een geconsolideerde nationale emissie-inventaris te komen. Om coherentie te verzekeren tussen deze aparte berekeningen voor het wegverkeer, werden gemeenschappelijke rekentools ontwikkeld. Het gaat enerzijds om de voertuigvlootmodule en anderzijds om de module voor de berekening van de voertuigkilometers. Samen leveren deze rekentools de benodigde gegevens om met de emissieberekeningssoftware COPERT aan de slag te gaan.
Eind 2016 kwam versie 5 van de emissieberekeningssoftware COPERT uit. Om de emissie-inventarissen in het vervolg op basis van COPERT5 (i.p.v. COPERT4) te kunnen opstellen, moesten de hiervoor gebruikte rekentools aangepast worden. COPERT5 hanteert bijvoorbeeld een gewijzigde opdeling naar voertuigcategorieën.
De update van de eerste rekentool (de voertuigvlootmodule) werd opgeleverd in 2018.
In dit project werkte TML aan de update van de module voor de berekening van de voertuigkilometers. Er werd een volledig nieuwe module uitgewerkt: de MAM. In de MAM zijn de berekeningen niet alleen aangepast aan COPERT5, maar de methodiek is ook verder geoptimaliseerd en de gebruiksvriendelijkheid van de tool is verbeterd.