Toekomstmodel wegverkeer Brussel
17001
Van 2017 tot 2019
Leefmilieu Brussel heeft eerder een referentiescenario (BAU-scenario) voor het wegverkeer in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in 2050 opgesteld, gebaseerd op COPERT4-software. TML actualiseerde het BAU-scenario door aanpassingen te maken voor de overstap naar COPERT5, de voertuigcategorieën bij te werken en een gedetailleerde analyse van de verkeerssamenstelling uit te voeren.
Bij Leefmilieu Brussel werd eerder een referentiescenario (BAU-scenario) voor het wegverkeer in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in 2050 opgesteld. De huidige versie is afgestemd op de COPERT4-software voor de berekening van luchtemissies van het wegverkeer. Het scenario omvat een volledige set invoergegevens voor COPERT4, waarvan de voornaamste het voertuigpark (aantal voertuigen) en de mobiliteit (voertuigkilometers) zijn, uitgesplitst per voertuigtype volgens de classificatie van COPERT4.
In deze opdracht werd het BAU-scenario van het wegvervoer in het BHG bijgewerkt. Dat diende op drie vlakken te gebeuren:
Bij Leefmilieu Brussel werd eerder een referentiescenario (BAU-scenario) voor het wegverkeer in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in 2050 opgesteld. De huidige versie is afgestemd op de COPERT4-software voor de berekening van luchtemissies van het wegverkeer. Het scenario omvat een volledige set invoergegevens voor COPERT4, waarvan de voornaamste het voertuigpark (aantal voertuigen) en de mobiliteit (voertuigkilometers) zijn, uitgesplitst per voertuigtype volgens de classificatie van COPERT4.
In deze opdracht werd het BAU-scenario van het wegvervoer in het BHG bijgewerkt. Dat diende op drie vlakken te gebeuren:
- Aanpassingen voor de overstap van COPERT4 naar COPERT5: voor de actualisering moesten we rekening houden met de voertuigcategorieën van de laatst beschikbare versie van de COPERT5-software, inclusief onder andere hybride (benzine en diesel) en elektrische voertuigen.
- We moesten het voertuigpark en de mobiliteit bijwerken om rekening te houden met de laatst beschikbare versie van de referentiegegevens.
- Naast de voertuigpark- en mobiliteitsgegevens, dienden we ook de andere invoergegevens nodig voor COPERT-doorrekeningen opnieuw door te lichten.