Meccanoverbinding Antwerpen
10.25 / 11.12
2010
TML voerde een verkeerskundige analyse en maatschappelijke kosten-batenanalyse uit van de Meccanoverbinding, een alternatief voor de Oosterweelverbinding. De studie vergeleek twee projecten en zes varianten.
Deze studie maakt een verkeerskundige analyse en een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) van de Meccanoverbinding. Dit is een alternatieve verbinding voor de Oosterweelverbinding en heeft als belangrijkste kenmerk dat het een meer noordelijke Scheldeoversteek is, een extra westelijke tangent heeft en een trajectheffing voorstelt i.p.v. een tol op de Oosterweelverbinding samen met een vrachtverbod voor de Kennedytunnel.
Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Forum 2020. Het vergeleek twee projecten en zes varianten erop: de Oosterweelverbinding zoals door het dubbelbesluit vastgelegd en de Meccanoverbinding zoals gedefinieerd door het Forum 2020.
Deze studie maakt een verkeerskundige analyse en een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) van de Meccanoverbinding. Dit is een alternatieve verbinding voor de Oosterweelverbinding en heeft als belangrijkste kenmerk dat het een meer noordelijke Scheldeoversteek is, een extra westelijke tangent heeft en een trajectheffing voorstelt i.p.v. een tol op de Oosterweelverbinding samen met een vrachtverbod voor de Kennedytunnel.
Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Forum 2020. Het vergeleek twee projecten en zes varianten erop: de Oosterweelverbinding zoals door het dubbelbesluit vastgelegd en de Meccanoverbinding zoals gedefinieerd door het Forum 2020.
- 9 september 2010: het rapport werd toegelicht door TML en Forum 2020 op een persconferentie in de Management School van Antwerpen (presentatie - samenvatting eindrapport).
- 10 juni 2011: enkele aanvullende scenario's werden doorgerekend en toegelicht door TML en Forum 2020 op een persconferentie (presentatie - rapport).