nuMIDAS
20023
Van 2021 tot 2023
Het nuMIDAS-project, geleid door TML, ontwikkelde tools, databases en modellen om de integratie van nieuwe mobiliteitstechnologieën te verbeteren. De toolkit en richtlijnen, gevalideerd in vier EU-pilotsteden, ondersteunt beleidsmakers bij het implementeren van disruptieve mobiliteitsoplossingen.
Het mobiliteitsecosysteem ziet de opkomst van nieuwe belanghebbenden en diensten: denk aan geconnecteerde en geautomatiseerde voertuigen, MaaS en gedeelde mobiliteit. Naarmate deze nieuwe vormen van mobiliteitsaanbod in steden verschijnen, nemen ook nieuwe manieren om gegevens te genereren, verzamelen en opslaan toe. Het succesvol integreren van disruptieve technologieën en oplossingen met de ontwerpen van beleidsmakers blijft op dit moment een uitdaging. nuMIDAS was een Horizon 2020-project, geleid door TML, met als doel inzicht te geven in welke methodologische tools, databases en modellen nodig zijn en hoe bestaande modellen moeten worden aangepast of aangevuld met nieuwe gegevens.
nuMIDAS, de New Mobility Data & Solutions Toolkit, overbrugde deze (kennis)kloof door inzicht te geven in welke methodologische tools, databases en modellen nodig zijn en hoe bestaande versies moeten worden aangepast of aangevuld met nieuwe data. Hiertoe is het project uitgegaan van inzichten verkregen uit (markt)onderzoek en stakeholders, evenals kwantitatieve modellering. Een bredere toepasbaarheid van de resultaten van het project in de hele EU werd gegarandeerd omdat het onderzoek werd gevalideerd binnen een selectie van gevalsstudies in pilotsteden, met verschillende kenmerken, waardoor deze resultaten meer geloofwaardigheid kregen. Ten slotte heeft nuMIDAS door middel van een iteratieve aanpak een tastbare en direct beschikbare toolkit gecreëerd die elders kan worden ingezet, inclusief een reeks richtlijnen voor overdraagbaarheid, waardoor wordt bijgedragen aan de verdere adoptie en exploitatie van de projectresultaten.
Het project bouwde voort op een verspreide selectie van gevalsstudies in proefsteden om een geografische dekking van de EU te bieden. De vier pilootsteden waren Barcelona (Spanje), Milaan (Italië), Leuven (België) en Thessaloniki (Griekenland).
TML was de algemene projectcoördinator en was verantwoordelijk voor de coördinatie van het werkpakket met de gevalsstudies.
Het mobiliteitsecosysteem ziet de opkomst van nieuwe belanghebbenden en diensten: denk aan geconnecteerde en geautomatiseerde voertuigen, MaaS en gedeelde mobiliteit. Naarmate deze nieuwe vormen van mobiliteitsaanbod in steden verschijnen, nemen ook nieuwe manieren om gegevens te genereren, verzamelen en opslaan toe. Het succesvol integreren van disruptieve technologieën en oplossingen met de ontwerpen van beleidsmakers blijft op dit moment een uitdaging. nuMIDAS was een Horizon 2020-project, geleid door TML, met als doel inzicht te geven in welke methodologische tools, databases en modellen nodig zijn en hoe bestaande modellen moeten worden aangepast of aangevuld met nieuwe gegevens.
nuMIDAS, de New Mobility Data & Solutions Toolkit, overbrugde deze (kennis)kloof door inzicht te geven in welke methodologische tools, databases en modellen nodig zijn en hoe bestaande versies moeten worden aangepast of aangevuld met nieuwe data. Hiertoe is het project uitgegaan van inzichten verkregen uit (markt)onderzoek en stakeholders, evenals kwantitatieve modellering. Een bredere toepasbaarheid van de resultaten van het project in de hele EU werd gegarandeerd omdat het onderzoek werd gevalideerd binnen een selectie van gevalsstudies in pilotsteden, met verschillende kenmerken, waardoor deze resultaten meer geloofwaardigheid kregen. Ten slotte heeft nuMIDAS door middel van een iteratieve aanpak een tastbare en direct beschikbare toolkit gecreëerd die elders kan worden ingezet, inclusief een reeks richtlijnen voor overdraagbaarheid, waardoor wordt bijgedragen aan de verdere adoptie en exploitatie van de projectresultaten.
Het project bouwde voort op een verspreide selectie van gevalsstudies in proefsteden om een geografische dekking van de EU te bieden. De vier pilootsteden waren Barcelona (Spanje), Milaan (Italië), Leuven (België) en Thessaloniki (Griekenland).
TML was de algemene projectcoördinator en was verantwoordelijk voor de coördinatie van het werkpakket met de gevalsstudies.