Veiligheidsaspecten van bandengebruik
13.27
Van 2013 tot 2014
TML verzamelde en analyseerde gegevens voor een studie van de Europese Commissie over verkeersveiligheid, met een focus op geharmoniseerd bandengebruik, bandenspanning en profieldiepte. Dit resulteerde in een uitgebreide kosten-batenanalyse van mogelijke maatregelen, waarna TML en TNO tien beleidsacties voorstelden ter verbetering van de verkeersveiligheid in de EU.
De Europese Commissie heeft in juli 2010 de beleidsoriëntaties inzake verkeersveiligheid aangepast voor de periode 2010 - 2020. Een van de strategische doelstellingen is de handhaving van de verkeersregels. Het Europees Parlement benadrukt in haar verslag over verkeersveiligheid een geharmoniseerde aanpak voor winterbanden voor personenauto's, bussen en lichte vrachtwagens in de EU-regio's, rekening houdend met de weersomstandigheden in elke lidstaat. Ze adviseerde de Commissie ook om gemeenschappelijke normen voor banden van voertuigen voor te stellen, in het bijzonder voor de profieldiepte en bandenspanning en specificaties voor controlesystemen voor het controleren van de bandendruk (TPMS), om ervoor te zorgen dat de banden juist gebruikt worden.
De belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn als volgt:
De Europese Commissie heeft in juli 2010 de beleidsoriëntaties inzake verkeersveiligheid aangepast voor de periode 2010 - 2020. Een van de strategische doelstellingen is de handhaving van de verkeersregels. Het Europees Parlement benadrukt in haar verslag over verkeersveiligheid een geharmoniseerde aanpak voor winterbanden voor personenauto's, bussen en lichte vrachtwagens in de EU-regio's, rekening houdend met de weersomstandigheden in elke lidstaat. Ze adviseerde de Commissie ook om gemeenschappelijke normen voor banden van voertuigen voor te stellen, in het bijzonder voor de profieldiepte en bandenspanning en specificaties voor controlesystemen voor het controleren van de bandendruk (TPMS), om ervoor te zorgen dat de banden juist gebruikt worden.
De belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn als volgt:
- Een analyse van laboratoriumtesten wijst uit dat winterbanden, in vergelijking met zomerbanden, een verbeterde prestatie hebben bij lage temperaturen en sneeuw of ijs op de weg. Dit is van belang voor de verkeersveiligheid. Gegevens over ongevallen ondersteunen gedeeltelijk deze bevinding. De belangrijkste verbetering zou het gebruik van een gemeenschappelijke standaard voor winterbanden in alle lidstaten zijn, op basis van de bestaande 3PMS-goedkeuringtest die eenduidige performantiecriteria vastlegt voor winterbanden.
- De testen op technische prestaties tonen een verbeterde veiligheid op natte wegen wanneer de profieldiepte wordt verhoogd. De resultaten van de studie suggereren dat 4 mm een passende diepte is voor auto’s, gebaseerd op de ongevallenanalyse en de bestaande wetgeving in de lidstaten, en 1,6 mm voor vrachtwagens.
- Slecht onderhoud van de bandenspanning kan leiden tot een te lage bandenspanning, wat leidt tot verminderde verkeersveiligheid. Een TPMS-systeem kan een dergelijke lage bandenspanning voorkomen, maar de gebruiker moet de juiste acties kunnen ondernemen. Daarom blijft de bewustmaking van de consument zeer belangrijk, zo ook het verstrekken van gratis bijvulstations op verschillende locaties (benzinestations, tankstations enz.).