Onderzoek naar de efficiëntie en het effect van verkeersveiligheidsmaatregelen voor het fietsverkeer
23038
Van 2023 tot 2024
TML heeft in opdracht van Fietsberaad Vlaanderen de impact van vijf lokale verkeersveiligheidsmaatregelen voor fietsers onderzocht: zone 30, circulatieplannen, snelheidsreducties, verkeerslichtenregelingen en nieuwe fietspaden. Het onderzoek omvatte een kwantificering van de effecten op verkeersveiligheid, kosten en publiek draagvlak, om de meest efficiënte en geaccepteerde maatregelen te identificeren via een maatschappelijke kosten-batenanalyse en burgerbevraging.
Met dit onderzoek wilde Fietsberaad Vlaanderen objectiveren hoe vijf maatregelen de verkeersveiligheid voor fietsers beïnvloeden. We onderzochten vijf typische maatregelen die op lokaal niveau genomen kunnen worden en voorkomen in het Vlaamse verkeersveiligheidsplan:
Om dit te doen kwantificeerde TML voor elk van deze maatregelen de volgende dimensies: het effect op de verkeersveiligheid, de kostprijs van de maatregel en de aanvaarding van de maatregel door het grote publiek. Om de gevolgen voor de verkeersveiligheid te beoordelen, baseerden we ons op resultaten uit de internationale wetenschappelijke literatuur en evaluatiestudies die eerder in Vlaanderen werden uitgevoerd. We voerden ook een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) uit om te bepalen welke maatregelen het meest efficiënt kunnen worden genomen. Daarnaast gingen we via een uitgebreide burgerbevraging na welke maatregelen het grootste publieke draagvlak genieten.
Met dit onderzoek wilde Fietsberaad Vlaanderen objectiveren hoe vijf maatregelen de verkeersveiligheid voor fietsers beïnvloeden. We onderzochten vijf typische maatregelen die op lokaal niveau genomen kunnen worden en voorkomen in het Vlaamse verkeersveiligheidsplan:
- een zone 30 voor heel de bebouwde kom,
- een circulatieplan,
- een snelheidsreductie van 70 km/u naar 50 km/u op wegen zonder aparte fietspaden,
- een conflictvrije verkeerslichtenregeling en
- nieuw aangelegde fietspaden.
Om dit te doen kwantificeerde TML voor elk van deze maatregelen de volgende dimensies: het effect op de verkeersveiligheid, de kostprijs van de maatregel en de aanvaarding van de maatregel door het grote publiek. Om de gevolgen voor de verkeersveiligheid te beoordelen, baseerden we ons op resultaten uit de internationale wetenschappelijke literatuur en evaluatiestudies die eerder in Vlaanderen werden uitgevoerd. We voerden ook een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) uit om te bepalen welke maatregelen het meest efficiënt kunnen worden genomen. Daarnaast gingen we via een uitgebreide burgerbevraging na welke maatregelen het grootste publieke draagvlak genieten.